ده‌ها سازمان خواهان به رسمیت‌شاختن آپارتاید جنسیتی در افغانستان شدند

در آستانه برگزاری دومین دور نشست دوحه در مورد افغانستان، ده‌ها سازمان و فعالان زن خواهان به رسمیت‌شناختن آپارتاید جنسیتی در افغانستان شده‌اند.

blank

دومین نشست نمایندگان ویژه‌ کشورها در امور افغانستان، که قرار است فردا (یک‌شنبه، ۲۹ دلو) در دوحه برگزار شود، بر بیش از ۳۵ سازمان تحت رهبری زنان و بیش از ۱۷۰ نفر از فعالان در نامه‌ای به نمایندگان و فرستادگان کشورها، از آنان خواسته‌اند که آپارتاید جنسیتی تحت حاکمیت طالبان را به رسمیت بشناسند.

در این نامه که در صفحه‌ زرقا یفتلی؛ فعال حقوق زن منتشر شده، نشست دوحه نشست بسیار مهم و در زمان حساس در مورد افغانستان خوانده شده است.

نویسندگان نامه به نمایندگان کشورها نگرانی و توصیه‌های‌شان را درباره‌ نشست دوحه مطرح کرده‌اند.

سازمان‌ها و فعالان حقوق زن گفته‌اند که در طول دو سال و نیم گذشته، طالبان زنان را از حقوق و آزادی‌های اولیه‌ی انسانی‌شان در افغانستان محروم کرده‌اند و هر روز محدودیت‌های جدید و سخت‌تری اعمال می‌کنند.

در نامه‌ آنان آمده است که زنان دیگر اجازه‌ تحصیل، کار و فعالیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ندارند و زنانی که این آپارتاید جنسیتی را محکوم می‌کنند، با آزار و شکنجه و بازداشت روبه‌رو می‌شوند و به قتل می‌رسند.

در این نامه آمده: «از این رو، ما از شما (نمایندگان کشورها) می‌خواهیم که [این را] به رسمیت بشناسید که طالبان یک رژیم آپارتاید جنسیتی را در افغانستان ایجاد و بیش از ۱۸ میلیون نفر را از حقوق اولیه‌ی انسانی‌شان محروم کرده و آنان را هر روز در معرض انواع شکنجه‌های جسمی و روانی قرار می‌دهند.»

سازمان‌ها و فعالان حقوق زن از نمایندگان کشورها خواسته‌اند که تضمین کنند که حقوق زنان مرکز بحث در نشست دوحه خواهد بود و هر تصمیمی در مورد افغانستان باید تضمین‌کننده‌ی استقرار مجدد تمام حقوق زنان و تأمین عدالت و آزادی در کشور باشد.

این سازمان‌ها و فعالان در ادامه درباره‌ «ارزیابی مستقل افغانستان» ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند این ارزیابی جامع و فراگیر نیست و وضعیت واقعی کشور و به‌ویژه آپارتاید جنسیتی را منعکس نمی‌کند.

آنان همچنین گفته‌اند که در طول فرآیند ارزیابی، اکثر سازمان‌های جامعه‌ی مدنی فعال که از داخل یا خارج فعالیت می‌کنند، در رایزنی‌ها شرکت نکردند و همچنین نظرهای افراد معدودی که شنیده شده هم در گزارش گنجانده نشده است.

در همین حال، سازمان‌ها و فعالان حقوق زن گفته‌اند هر تصمیمی که بر اساس «ارزیابی مستقل افغانستان» گرفته شود، تصمیم واقع‌بینانه و فراگیر نخواهد بود و به مسائل جاری حقوق زنان در افغانستان نمی‌پردازد.

آنان در ادامه خواستار تعیین نماینده‌ ویژه با تخصص و سابقه در زمینه‌ حقوق بشر شده و گفته‌اند که این فرستاده‌ ویژه هیچ ارتباطی با یک قبیله یا گروه قومی خاص در افغانستان نداشته باشد.

سازمان‌ها و فعالان زن همچنین تأکید کرده‌اند که آپارتاید جنسیتی کنونی در مرکز مأموریت نماینده‌ ویژه باشد.

آنان خواستار فشار بیشتر بر طالبان برای پایان‌ دادن به آپارتاید جنسیتی و محدودیت علیه زنان در افغانستان نیز شده‌اند.

امضاکنندگان نامه به نمایندگان کشورها همچنین گفته‌اند از آن‌جایی که نشست دوحه با هدف یافتن راه‌حل سیاسی برای آینده‌ی افغانستان برگزار می‌شود، ایجاد یک حکومت مشروع و فراگیر که واقعا نماینده‌ اراده‌ مردم افغانستان باشد، مهم‌تر است.

آنان تأکید کرده‌اند که هرگونه معامله‌ سیاسی بدون مشارکت زنان، کشور را به سمت بی‌ثباتی و فقر بیشتر سوق خواهد داد.

دومین نشست نمایندگان ویژه‌ کشورها در امور افغانستان قرار است فردا و پس‌فردا به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد در دوحه، پایتخت قطر برگزار شود.

در این نشست موارد تعامل منسجم‌تر و سازمان‌یافته‌تر جامعه‌ جهانی با افغانستان بحث می‌‌شود و نمایندگان ویژه‌ کشورها پیشنهادات گزارش «ارزیابی مستقل افغانستان» را بررسی و در مورد تعیین نماینده‌ ویژه سازمان ملل برای افغانستان رایزنی می‌کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *