طالبان خطاب به بانک جهانی: به‌ جای کمک‌های بشردوستانه تحریم‌های تجاری ما را بردارید

رئیس روابط اقتصادی وزارت خارجه طالبان در واکنش به کمک 300 میلیون دالری بانک جهانی به افغانستان از این بانک خواست به جای این کمک ها محدودیت های تجاری این گروه را بردارد.

blank

شفیع اعظم، رئیس روابط اقتصادی وزارت خارجه طالبان در واکنش به کمک 300 میلیون دالری بانک جهانی به افغانستان در شبکه ایکس نوشت:«به جای این کمک‌های بشر دوستانه، اگر مسیر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ما را آزاد بگذارند، بزودی از فقر خارج خواهیم شد».

وی افزود: به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی بازرگانان ما سالانه ۳۰۰ میلیون دالر به صورت مازاد برای تراکنش‌های بانکی می‌پردازند.

بورد اجرایی بانک جهانی اعلام کرده که رویکرد جدید کمک به افغانستان را روی دست گرفته است که دست طالبان از وجوه کمک‌ شده را کوتاه می‌کند.

رویترز به نقل از این بانک گزارش داده است که هیأت اجرایی آن روز پنج‌شنبه، ۲۶ دلو در قالب این رویکرد جدید قصد دارد حدود ۳۰۰ میلیون دالر از صندوق انجمن توسعه بین‌المللی این بانک برای کشورهای فقیر را از طریق سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی به افغانستان کمک کند.

این بانک تصریح کرده که وجوه کمک شده در قالب رویکرد موسوم به «۳.۰» خارج از کنترل و دسترسی طالبان قرار خواهد داشت.

قرار است این مبلغ طی ۱۵ ماه آینده (تا جون ۲۰۲۵) در دسترس سازمان‌های امدادرسان قرار بگیرد، اما نخست باید بورد اجرایی این بانک آن را تصویب کند.

هدف این کمک حمایت از مشاغل زنان، خدمات حیاتی مانند غذا، آب، صحت و آموزش عنوان شده است.

گفتنی است که این نخستین بسته کمکی نقدی بانک جهانی است که به افغانستان زیر تسلط طالبان انتقال می‌یابد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *