حقوقدانان افغان در جنوا خواستار تدوین قانون اساسی جامع برای افغانستان شدند

در حالی که دومین نشست نمایندگان ویژه کشورها در مورد افغانستان در دوحه قطر در حال برگزاری است؛ گروه تخصصی حقوق اساسی افغانستان در جنوا خواهان تدوین یک قانون اساسی جامع برای افغانستان شده است.

blank

این گروه حقوقدانان افغان در بیانیه‌ای در حساب کاربری خود در اکس گفته که افغانستان نیازمند قانون اساسی است و باید در یک روند شفاف، فراگیر و دموکراتیک تدوین و تصویب شود.

این گروه یادآوری کرد که «نقشه راه برگشت افغانستان به نظام بین‌المللی» یکی از موضوعات نشست دوحه است.

بیانیه این گروه تاکید کرده است: «تدوین یک قانون اساسی جامع در یک پروسه همه شمول و برخاسته از گفتگوی ملی افغان‌ها، یکی از محورهای اساسی این نقشه راه است».

گروه تخصصی حقوق اساسی افغانستان افزوده که در حال حاضر در خلاء قانون اساسی، حقوق اساسی مردم افغانستان به خصوص زنان و دختران به حاشیه رفته و نقض شده است.

مقام‌های طالبان تاکنون در مورد قانون اساسی افغانستان اظهارات متناقضی داشته‌اند. ملایعقوب، وزیر دفاع طالبان، در سال ۱۴۰۱ در‌ مصاحبه‌ای با رادیو ان‌پی‌آر امریکا گفت که تدوین قانون اساسی در افغانستان یک «ضرورت» است.

او در این مصاحبه درباره اینکه طالبان چه شکلی از حکومت را می‌خواهند گفت: «تاکنون تصمیمی در این‌‌باره گرفته نشده است».

همچنین عبدالکریم حیدر، معاون وزارت عدلیه طالبان در یک نشست خبری گفت که افغانستان ضرورتی به قانون اساسی ندارد و « مشکلات مردم در کشور بر بنیاد فقه حنفی حل می‌شود».

گروه تخصصی حقوق اساسی افغانستان با بیان اینکه قانون اساسی جدید باید شکل گیرد، تاکید کرده است که هر قانون اساسی باید منعکس کننده تمام ارزش‌ها معتبر ملی و بین المللی باشد.

این گروه در بیانیه خود پیشنهاد کرده است که مردم افغانستان از اقشار مختلف باید در روند تدوین قانون اساسی شرکت داشته باشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *