شرکت کنندگان نشست دوحه: طالبان برای تعامل با جهان جدی نیستند

برخی از دیپلمات‌های غربی نسبت به شرکت نکردن طالبان در نشست دوحه برای افغانستان اعتراض کرده و گفتند این گروه برای تعامل با جهان چندان جدی نیستند.

blank

یک دیپلمات غربی به بی‌بی‌سی گفته است که این اقدام طالبان نشان می‌دهد که این گروه برای تعامل با جهان چندان جدی نیست و با این تصمیم فرصت خوبی برای بحث درباره راه‌های برون‌رفت از بحران افغانستان را از دست داده است.

دیپلمات‌ها در محل نشست دوحه همچنین می‌گویند که طالبان با این تصمیم به اعتبارشان آسیب زدند.

اما محمد نعیم، سفیر طالبان در قطر، از این تصمیم دفاع کرد و نشست دوحه را «تشریفاتی» خواند. او گفت که سازمان ملل درخواست دیدار هیئت طالبان با دبیرکل سازمان ملل متحد را نپذیرفت و به خواسته دیگر آنها برای عدم حضور نمایندگان جامعه مدنی در این نشست توجه نکرده است.

یک دیپلمات اروپایی دیگر نیز گفت که دیدار هیئت طالبان با دبیرکل سازمان ملل غیرممکن بود.

این دیپلمات گفته است که قرار نیست در نشست دو روزه دوحه نماینده‌ ویژه برای افغانستان معرفی شود، بلکه در دوحه تلاش برای بدست آوردن «اجماع» نمایندگان کشورهای غربی و منطقه‌ای در این زمینه است.

دیپلمات‌های غربی یکی از پیش‌شرط‌های طالبان را که عدم دعوت از نمایندگان جامعه مدنی در دوحه است، عجیب و «نابالغی» آنها خوانده‌اند.

این نشست سازمان ملل علی‌رغم اعتراض طالبان ادامه دارد، و نمایندگان ویژه کشورها در امور افغانستان برای رسیدن به یک توافق بر سر یک نقشه راه درباره حل بحران این کشور سرگرم گفتگو هستند. اما عدم حضور طالبان ممکن است این روند را کندتر کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *