شصتمین کنفرانس مونیخ با تاکید بر امنیت جهانی پایان یافت

شصتمین کنفرانس امنیتی مونیخ در آخرین روز نشست خود به بحث در‌باره مسائل امنیت جهانی، از جمله جنگ در اوکراین و ‌غزه، پرداخت.

blank

کنفرانس امنیتی مونیخ با موضوع چشم‌اندازهای نظم جهانی، نقش و جایگاه اروپا در عرصه‌های دفاعی و امنیتی و دلالت‌های امنیتی تغییرات اقلیمی از تاریخ ۲۷ دلو در شهر مونیخ با حضور نمایندگان سیاسی، امنیتی، دفاعی و اقتصادی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی آغاز شد و امروز (29دلو) به پایان ‌رسید.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در روز آخر این کنفرانس گفت که اروپا در شرایط جنگی است و نیاز به یک طرز تفکر تازه دارد.

او‌ اعلام کرد که اروپا ماه آینده نقش تازه‌ای در دفاع از امنیت کشتیرانی ‌در دریای سرخ ایفا خواهد کرد.

همزمان، نخست‌وزیر تشکیلات فلسطینی، خواهان آتش‌بس فوری در غزه و فرستادن هرچه زودتر کمک‌های بشردوستانه به داخل غزه شد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنانی در این کنفرانس تاکید ورزید:«حمله حماس در روز ۷ اکتبر ۲٠۲۳ هیچ توجیهی ندارد، ولی هیچ چیزی هم نمی‌تواند مجازات جمعی فلسطینی‌ها را به وسیله پاسخ نظامی اسرائیل توجیه کند».

گوترش افزود:«یک آتش‌بس باید نخستین قدم در راه تشکیل دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین باشد».

گوترش به اسرائیل نسبت به حمله به رفح در جنوبی ترین نقطه باریکه غزه هشدار داد و گفت:«رفح مهم ترین مسیر رساندن کمک‌های انسانی به یک میلیون و پانصد هزار فلسطینی است و حمله نظامی اسرائیل به این شهر فجایع انسانی غیرقابل جبرانی به بار خواهد آورد».

در سال جاری نیز مثل سال گذشته روسیه و جمهوری اسلامی به نشست مونیخ دعوت نشده بودند. در عوض رهبران چین، تشکیلات خودگردان فلسطین، اسرائیل، عربستان سعودی، قطر، مصر و اردن حضور داشتند و در حاشیه نشست اصلی با نمایندگان دولت‌های دیگر به رایزنی پرداختند. میهمانان چینی  هم تاکید ورزیدند که همکاری با روسیه به عنوان بزرگترین همسایه چین برای آنها اجتناب ناپذیر است.

در جریان برگزاری کنفرانس امسال وزیران خارجه ۱۲ کشور از جمله فرانسه، آلمان، کانادا، هالند، لیختن اشتاین، بلغارستان، مغولستان، رومانیا و آلبانیا با انتشار بیانیه مشترکی طالبان را مسئول به خطر انداختن آینده افغانستان دانستند و نوشتند: “طالبان با حذف زنان و آزار و اذیت سیستماتیک جنسی مسئول یکی از وخیم ترین و وحشتناک ترین وضعیت‌های حقوق بشر در جهان هستند”.

کنفرانس امنیتی مونیخ در شرایطی متفاوت از سال‌های پیشین به کار خود پایان داد. امسال، مرگ مشکوک آلکسی ناوالنی منتقد سرشناس ولادیمیر پوتین در زندان سیبریه، تداوم عملیات نظامی اسرائیل در باریکه غزه و بیم جدی شکست اوکراین در برابر روسیه مسائل عمده ای بود که برکنفرانس سایه افکند، اما رهبران پنجاه کشور جهان راهکاری برای حل این بحران ها ارائه ندادند.

گفتنی است فلسفه اصلی شکل‌گیری این کنفرانس، جلوگیری از تکرار درگیری‌های نظامی مانند جنگ جهانی دوم و ایجاد بستری برای گفتگو و دیپلماسی بود.

اکنون پس از ۶۰ سال از بنیاد این نشست سالانه، مؤسس آن یعنی آلمان خود رویکرد نظامی را در اولویت قرار داده و فعالانه در جنگ اوکراین و روسیه مشارکت کرده و یا با توقف عملیات نظامی توسط رژیم اسراییل در مناطق اشغالی فلسطین مخالفت و در دادگاه لاهه به نفع این رژیم وارد عمل می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *