معترضان افغان در کانادا: طالبان را به رسمیت نشناسید

همزمان با برگزاری دومین دور نشست نمایندگان ویژه کشورها در امور افغانستان در دوحه، شهروندان افغانستان در کانادا با برگزاری تجمع اعتراضی می‌گویند که هرگونه تلاش برای به رسمیت شناختن طالبان از نظر مردم افغانستان اعتبار ندارد.

blank

همزمان با دومین نشست نمایندگان ویژه‌ کشورها در امور افغانستان در دوحه، شماری از شهروندان افغانستان مقیم کانادا، از جمله شهر کلگری این کشور تظاهرات کردند. آنان می‌گویند که هرگونه تلاش در جهت به رسمیت‌شناسی طالبان توسط جامعه‌ جهانی از نظر مردم افغانستان اعتبار نخواهد داشت.

نشست دوحه روز گذشته با میزبانی آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد آغاز شد و امروز دوشنبه، ۳۰ دلو نیز ادامه دارد.

در این نشست در مورد رویکرد هماهنگ‌تر، منسجم‌تر و ساختاریافته‌تر جامعه‌ جهانی در تعامل با افغانستان تحت کنترل طالبان بحث می‌‌شود و همچنین تعیین نماینده‌ ویژه از دستور کار جلسه است.

شهروندان افغانستان مقیم شهر کلگری کانادا روز یک‌شنبه تجمع کردند و خواستار دقت و توجه بیشتر در تعیین نماینده‌ ویژه، مطابق معیارهای جهانی و پیچیدگی شرایط و نیازهای مردم افغانستان شدند.

آنان طالبان را «گروه تروریستی» خواندند و گفتند که هرگونه تلاش در جهت به رسمیت‌شناسی این گروه توسط جامعه‌ جهانی یا جرم‌زدایی از آن از نظر مردم افغانستان اعتباری نخواهد داشت.

تظاهرکنندگان خواستار تضمین و رعایت اصل حق تعیین سرنوشت ملت‌ها توسط شهروندان افغانستان از طریق مکانیزم‌های پذیرفته‌شده‌ دموکراسی و تأمین حقوق سیاسی و اساسی مردم شدند.

آنان افزوده‌اند که هر نوع فیصله در قبال آینده‌ سیاسی افغانستان را که برای حل موقت بحران بدون درنظرگرفتن خواست جمعی مردم این کشور باشد، عامل گسترش منازعه و خشونت‌های خانمانسوز می‌دانند.

در قطعنامه‌ پایانی تظاهرات از سازمان ملل متحد و کشورها خواسته‌ شده که جرایم ضدبشری گروه طالبان و نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان را به رسمیت بشناسند.

به‌گفته‌ آنان، مصداق تمامی این جنایات و جرایم وجود دارد و باید تیم تحقیقاتی تشکیل و مجرمان به دادگاه کشانده شوند.

تظاهرکنندگان از امریکا خواسته‌اند که مسئولیت‌اش را در قبال حفظ دارایی بانک مرکزی افغانستان که پس از طالبان مسدود شد، انجام دهد. آنان خواستار قطع هر نوع کمک از سوی برخی کشورهای جهان به طالبان شده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *