امریکا برای سومین بار قطعنامه آتش‌بس در غزه را وتو کرد

امریکا برای سومین بار از زمان آغاز جنگ، پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ غزه را وتو کرده و با استفاده از این «حق» بار دیگر، مانع تصویب پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر برای برقراری آتش‌بس در غزه شد. امریکا تنها کشوری بود که به این قطعنامه رأی مخالف داد.

blank

امریکا بار دیگر پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت ملل متحد درباره جنگ اسرائیل و حماس را وتو کرد و مانع درخواست اعضای این شورا برای برقراری آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه شد. پیش‌نویس این قطعنامه شامگاه سه‌شنبه، اول اسفند، در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به رأی گذاشته شد.

این در حالی است که ۱۳ عضور دیگر شورای امنیت به این قطعنامه رای مثبت و بریتانیا رای ممتنع داد.

از زمان آغاز جنگ کنونی در هفتم اکتبر، این سومین بار است که امریکا از حق وتوی خود در مورد قطعنامه آتش‌بس در غزه استفاده می‌کند. پیش‌تر در ۲۵ اکتبر ، چین و روسیه نیز پیش‌نویس یک قطعنامه مورد حمایت امریکا درباره جنگ اسرائیل و غزه را وتو کرده بودند.

ریاض منصور؛ نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل، وتوی قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را «بی‌ملاحظه و خطرناک» خواند.

او با نشر بیانیه‌ای خطاب به شورای امنیت سازمان ملل گفت: «پیامی که امروز با این وتو به اسراییل داده شد، این است که می‌تواند به کشتار ادامه دهد.»

در مقابل، گیلعاد اردان؛ سفیر رژیم اسراییل در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت این سازمان گفت که واژه آتش‌بس به گونه‌ای مطرح می‌شود که «گویی راه حلی جادویی برای همه مشکلات منطقه است».

او افزود: «آتش‌بس تنها به یک چیز می‌انجامد و آن هم بقای حماس است. آتش‌بس برای بسیاری از اسراییلی‌ها و مردم غزه حکم اعدام است.»

در همین حال، جان کربی؛ سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، با اشاره به وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برقراری آتش‌بس فوری در غزه گفت که مذاکرات حساسی درباره آزادی گروگان‌های اسرائیلی در حال انجام است و امریکا قادر نبود از قطعنامه‌ای که این مذاکرات را به خطر می‌اندازد، حمایت کند.

او به خبرنگاران گفت که اکنون زمان مناسبی برای آتش‌بس دایمی در غزه نیست چرا که فشار بر حماس برای آزادی گروگان‌ها را کاهش می‌دهد.

کربی افزود که کاخ سفید امیدوار است تلاش‌ها برای آزادی گروگان‌ها به زودی «به ثمر بنشیند».

روز سه‌شنبه و پیش از آغاز رای‌گیری در شورای امنیت، عمار بندجاما؛ سفیر الجزایر در سازمان ملل، گفت: «رای به این پیش‌نویس قطعنامه حمایت از حق حیات فلسطینی‌ها است. در مقابل، رای ندادن به آن به معنای تایید خشونت وحشیانه و مجازات دسته‌جمعی اعمال شده علیه آن‌ها است.»

لیندا توماس گرینفیلد؛ سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، روز شنبه اعلام کرده بود که امریکا پیش‌نویس قطعنامه را به این دلیل که می‌تواند مذاکرات بین ایالات متحده، مصر، اسرائیل و قطر را که به دنبال میانجیگری برای توقف در جنگ و آزادی گروگان‌ها هستند، به خطر بیاندازد وتو خواهد کرد.

او روز سه‌شنبه نیز پیش از آغاز رای‌گیری در شورای امنیت گفت:« تقاضای آتش‌بس فوری و بدون قید و شرط، بدون آنکه توافقی حماس را ملزم به آزادی گروگان‌ها کند، صلحی پایدار را در پی نخواهد داشت و برعکس،‌ می‌تواند جنگ بین اسراییل و حماس را گسترش دهد.»

پیش‌نویسی که الجزایر ارائه کرده بود، آتش‌بس را مشروط به آزادی گروگان‌ها نمی‌دانست.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز، روز دوشنبه ۳۰ دلو، گزارش داده بود که متن پیش‌نویس قطعنامه‌ای را مشاهده کرده است که ایالات متحده امریکا قصد دارد به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کند.

در این متن، امریکا خواستار آتش‌بس موقت در جنگ اسرائیل و حماس شده و با حمله زمینی متحد خود، اسرائیل، به رفح مخالفت کرده است.

تاکنون، واشنگتن با استفاده از واژه «آتش‌بس» در هر متن و اقدام سازمان ملل درباره جنگ اسرائیل و حماس مخالفت کرده است.

در همین حال، رویترز در گزارش خود تاکید کرده که پیش‌نویس امریکا با همان ادبیاتی نوشته شده که جو بایدن؛ رییس‌ جمهوری امریکا، در گفتگوی هفته گذشته خود با بنیامین نتانیاهو به کار برده بود.

براساس پیش‌نویس قطعنامه ایالات متحده، شورای امنیت «بر حمایت خود از آتش‌بس موقت در غزه در اسرع وقت، بر اساس فرمول آزادی همه گروگان‌ها، تاکید می‌کند و خواستار رفع همه موانع برای ارائه کمک‌های بشردوستانه است.»

در دسامبر، بیش از سه چهارم از ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل به درخواست آتش‌بس فوری بشردوستانه رای دادند. قطعنامه‌های مجمع عمومی الزام‌آور نیستند، اما دارای وزنی سیاسی‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *