روسیه: نشست دوحه «ناکام» بود

ماریا زاخارووا؛ سخنگوی وزارت خارجه‌ روسیه، دومین نشست نمایندگان ویژه‌ کشورها در امور افغانستان را «ناکام» خوانده و گفته است که در این نشست درباره هیچ برنامه‌ای تصمیم گرفته نشد.

blank

خبرگزاری تاس روسیه گزارش داده است که ماریا زاخارووا؛ سخنگوی وزارت خارجه‌ این کشور روز سه‌شنبه، اول حوت دومین نشست نمایندگان ویژه‌ کشورها در امور افغانستان به میزبانی آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد در دوحه را «ناکام» خوانده است.

سخنگوی وزارت خارجه‌ روسیه این اظهارات را در یک نشست خبری بیان کرده است.

خانم زاخارووا گفته است که در این نشست «هیچ تصمیمی در مورد برنامه‌های از قبل اعلام شده‌‌ سازمان ملل برای ایجاد پست فرستاده ویژه این سازمان و یک گروه تماس کوچک‌ برای افغانستان گرفته نشد.»

او افزوده است که «متأسفانه چنین موضوعات مهمی بدون توضیح مناسب در دستور کار قرار گرفت».

سخنگوی وزارت خارجه‌ روسیه تأکید کرده: «هرگونه ابتکار چه ایجاد یک پست و چه فرمت جدید بدون حمایت کابل و کشورهای منطقه محکوم به شکست است.»

زاخارووا همچنین گفته است که هیأت طالبان به دلیل «شرایط تحقیرآمیز» ناشی از این واقعیت که تنها اجازه داشتند در نشست‌های کوچک‌ با حضور نمایندگان جامعه‌ مدنی افغانستان شرکت کنند، از اشتراک در این نشست خودداری کرد.

او افزوده است که نمایندگان جامعه‌ مدنی در این نشست توسط غربی‌ها و بدون رضایت طالبان و حتی شورای امنیت سازمان ملل متحد، انتخاب شده بودند و روسیه به نشانه‌‌ همبستگی با طالبان از دیدار با آن‌ها خودداری کرد و شماری از شرکای این کشور هم از این رویه پیروی کردند.

دومین نشست نمایندگان ویژه‌ کشورها در امور افغانستان روزهای یک‌شنبه و دوشنبه هفته‌ جاری در دوحه به میزبانی آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد برگزار شد.

دبیرکل سازمان ملل متحد پس از پایان این نشست، در یک نشست خبری آن را «سازنده» توصیف کرد و گفت که اشتراک‌کنندگان روی «مسائل کلیدی» اتفاق نظر داشتند.

این در حالی است که در جریان این نشست، وزارت خارجه‌ روسیه اعلام کرد که نماینده‌‌ ویژه‌اش با نمایندگان زنان و جامعه‌ مدنی افغانستان در حاشیه‌ این نشست دیدار نمی‌کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در کنفرانس خبری خود از این تصمیم روسیه، ابراز تأسف کرد.

نمایندگان چین، ایران و پاکستان هم در نشست یادشده شرکت نکردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *