ابراز نگرانی بریتانیا از افزایش حملات علیه هزاره‌ها در افغانستان

نمایندگی بریتانیا در شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از وضعیت هزاره‌ها در افغانستان اعلام کرده: «نگران افزایش حملات علیه هزاره‌ها هستیم.»

blank

نمایندگی بریتانیا در شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد، روز جمعه، ۱۱ حوت، با نشر اعلامیه‌ای گفته که نگران افزایش حملات علیه هزاره‌ها در افغانستان است‌.

این نمایندگی همچنین گفته است که درخواست یوناما را برای انجام تحقیقات در مورد حملات بر هزاره‌ها، تکرار می‌کند‌.

نمایندگی بریتانیا در شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد به وضعیت زنان و دختران در افغانستان نیز اشاره کرده و گفته: «بی‌توجهی طالبان به حقوق بشری زنان و دختران در جهان بی‌نظیر است.»

این نمایندگی افزوده: «با گذشت دو و نیم سال، زنان و دختران [در افغانستان] هنوز نمی‌توانند کار کنند. آن‌ها نمی‌توانند آزادانه رفت‌و‌آمد، صحبت و زندگی کنند.»

در اعلامیه‌‌ این نمایندگی آمده است که همچنین دختران بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب و زنان از رفتن به دانشگاه محروم هستند و بسیاری از زنان و دختران به‌دلیل عدم رعایت پوشش مورد نظر طالبان، دستگیر و از آزادی محروم شده‌اند.

نمایندگی بریتانیا در شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد افزوده است که «این تبعیض گسترده و نهادینه‌شده با فقر خانواده‌ها، ناامنی غذایی و عدم دسترسی به خدمات اولیه تشدید می‌شود».

این نمایندگی تأکید کرده است که «جامعه‌ جهانی، از جمله ما در جنوا، باید به مردم افغانستان متعهد بمانیم. بریتانیا همچنان در کنار مردم افغانستان، به‌ویژه زنان و دختران و خانواده‌های‌شان که به‌دلیل وضعیت ویرانگر حقوق‌بشر و وضعیت وخیم انسانی در افغانستان رنج می‌برند، می‌ایستد.»

وضعیت افغا‌نستان روز پنج‌شنبه، در پنجاه و پنجمین اجلاس شورای حقوق‌‌بشر سازمان ملل متحد بررسی شد.

ریچارد بنت؛ گزارشگر ویژه حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان در این نشست گزارش جدید خود را ارائه کرد و گفت که وضعیت حقوق بشر در این کشور نسبت به دوره‌ گزارش قبلی او، وخیم‌تر شده است.

آقای بنت خواستار پاسخگوسازی طالبان در قبال سیاست‌ها و رفتارهای‌شان و همچنین پی‌گیری نقض حقوق‌ بشر در افغانستان در دادگاه بین‌المللی دادگستری شد.

طالبان این گزارش بنت را «پروپاگندا» خوانده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *