استقبال «جبهه مقاومت» از گزارش تازه بنت: «طالبان با حقوق بشر آشتی نمی‌کند»

«جبهه مقاومت ملی افغانستان» و «جنبش زنان مقتدر» از گزارش تازه‌ای ریچارد بنت؛ گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان استقال کرده‌اند. «جبهه مقاومت ملی افغانستان» می‌گوید: «این گزارش نشان می‌دهد که طالبان با حقوق بشر آشتی نمی‌کند.»

blank

«جبهه مقاومت ملی افغانستان» روز جمعه، ۱۱ حوت از گزارش جدید ریچارد بنت؛ گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان درباره وضعیت حقوق بشر در افغانستان تحت کنترل طالبان استقبال کرد.

این جبهه به رهبری احمد مسعود می‌گوید گزارش آقای بنت نشان می‌دهد که طالبان با حقوق بشر آشتی‌ناپذیر است.

«جبهه مقاومت ملی افغانستان» از یافته‌های گزارش ریچارد بنت و پیشنهادات مطرح شده در این گزارش برای بهبود وضعیت حقوق بشری قدردانی کرده است.

در بیانیه این جبهه آمده که گزارش آقای بنت، تصویری مفصل و دردآور از ادامه و تشدید رفتارهای ظالمانه طالبان علیه مردم افغانستان ارائه می‌دهد.

این جبهه افزوده گزارش آقای بنت به علل ریشه‌ای و زمینه تاریخی دشمنی طالبان با حقوق بشر می‌پردازد و نشان می‌دهد که انتظار تغییر رفتار این گروه از طریق گفتگو و تعامل، واقع‌بینانه نیست.

ریچارد بنت روز پنجشنبه، گزارش جدید خود را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرد. این گزارش یک دوره شش ماهه از اول سپتامبر تا ۳۱ جنوری را شامل می‌شود.

بنت در گزارش جدید خود تایید کرده که طالبان در ماه نوامبر ۲۰۲۳ برای سفر به افغانستان به او راه نداده است.

گزارشگر ویژه ملل متحد گفت که در آن زمان اطلاعاتی دریافت کرد که نشان می‌داد دیگر از سفرش به افغانستان «استقبال نمی‌شود.»

«جبهه مقاومت» با اشاره به این رویداد، می‌گوید ممانعت طالبان از سفر آقای بنت به افغانستان در جریان دوره اخیر گزارش‌دهی وی، امکانات گزارش‌دهی را محدود کرده و آنچه در این گزارش آمده تنها نمونه کوچکی از فاجعه گسترده حقوق بشری در افغانستان است.

بیانیه تاکید کرده که مانع‌تراشی در تطبیق ماموریت گزارشگر ویژه از سوی طالبان، ضرورت اقدام قاطع از سوی اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را برای پاسخگو کردن آن‌ها بیشتر از پیش برجسته می‌سازد.

این جبهه نظامی مخالف طالبان به آقای بنت پیشنهاد داده در گزارش‌های آینده خود پیشنهادهایش را با درجه وخامت اوضاع حقوق بشری در افغانستان تنظیم کند.

نویسندگان بیانیه گفته‌اند گزارش‌های سازمان ملل باید از انجام ماموریت‌ حقیقت‌یاب و جمع‌آوری شواهد، فراتر رفته و زمینه پاسخگوسازی طالبان را در قبال جرایم علیه بشریت و جنایات جنگی آن‌ها فراهم کند.

«جبهه مقاومت» فرایند قضایی در دادگاه کیفری بین‌المللی را برای رسیدگی به جرایم حقوق بشری در افغانستان یک نیاز مبرم دانسته و ابراز امیدواری کرده که اعضای شورای حقوق بشر، فارغ از ملاحظات خاص سیاسی خویش در مورد ایجاد آن توافق کنند.

گزارشگر ویژه حقوق بشر در آخرین گزارش خود که روز پنجشنبه در شورای حقوق بشر ملل متحد ارائه شد گفت که تبعیض علیه زنان از سوی طالبان نه تنها در دادگاه لاهه؛ بلکه در دادگاه‌های دیگری که به موضوع نقض حقوق بشر می‌پردازند، پی‌گیری شود.

پیش از این «جنبش زنان مقتدر افغانستان» نیز از پیشنهاد آقای بنت درباره بررسی تبعیض علیه زنان از سوی طالبان در دادگاه لاهه و دیگر دادگاه‌های حقوق بشری استقبال کرده است.

این جنبش گفته که باز شدن پرونده‌ای درباره آپارتاید جنسیتی در دیوان بین‌المللی دادگستری از خواست‌های زنان افغانستان است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *