هشدار طالبان به تی‌تی‌پی: از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده نمی‌توانید

رسانه‌های پاکستان گزارش داده‌اند که طالبان افغان به تی‌تی‌پی درباره استفاده از خاک افغانستان علیه پاکستان هشدار داده و گفته‌اند که از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده نمی‌توانید.

blank

جیونیوز گزارش داده که طالبان افغان به رهبری تحریک طالبان پاکستانی نسبت به استفاده از خاک افغانستان برای حمله بر پاکستان شدیدا هشدار داده است.

این رسانه به نقل از یک عضو هیات جمعیت علمای اسلام پاکستان که اخیرا به کابل سفر کرده، نوشت: «چنین اقداماتی باعث تضعیف روابط بین دو ملت شده است.»

این رسانه پاکستانی گزارش داد اخیرا یک هیات از روحانیون پاکستان به سرپرستی مولانا حمیدالحق؛ رییس جمعیت علمای اسلام به کابل رفته بود.

حمیدالحق، فرزند مولانا سمیع الحق است که شماری از رهبران طالبان از یک مدرسه او (دارالعلوم حقانیه) فارغ‌ شده‌اند.

این بازدید با هماهنگی اسرار مدنی، رئیس شورای تحقیقات بین‌المللی امور دینی، انجام شد. پس از سفر مولانا فضل‌الرحمن به کابل، این دومین سفر روحانیون پاکستانی به کابل است که برای ترمیم روابط اسلام‌آباد با طالبان انجام شده است.

در گزارش جیونیوز آمده رهبران طالبان به روحانیون پاکستانی گفتند حدود چهار هفته پیش نشستی تشکیل شد که در آن رهبران تحریک طالبان پاکستان مانند مفتی نورولی محسود، حافظ گل‌بهادر و دیگران حضور داشتند.

ملا محمد حسن؛ رییس‌الوزرای طالبان و برخی از وزرای او از طرف طالبان افغانستان در جلسه حضور داشته‌اند.

در گزارش آمده که در این دیدار به رهبری تحریک طالبان پاکستان به صراحت گفته شد که «حملات در داخل پاکستان باعث تضعیف روابط آن‌ها با مردم و دولت پاکستان شده است.»

طالبان افغان و پاکستانی تاکنون به طور رسمی درباره این جلسه ابراز نظر نکرده‌اند.

اکثریت رهبران و چهره‌های مذهبی طالبان در دارالعلوم حقانیه در اکوره ختک خیبرپختوا آموزش دیده و اسلام‌آباد تلاش دارد از طریق فشار چهره‌های مذهبی این مدرسه، همکاری میان تی‌تی‌پی و طالبان را کاهش دهد.

اسرار مدنی که مسئولیت هماهنگی این جلسه را به عهده داشت، به نقل از مقامات دولتی طالبان گفته: «اوضاع بعد از آن جلسه بهبود یافته است.»

در همین حال، آقای مدنی گفت طالبان و به ویژه شبکه حقانی معتقد اند که از سرگیری گفتگو با تحریک طالبان پاکستان می‌تواند روابط را بهبود بخشد.

به نظر می‌رسد مقامات پاکستانی با این ایده مخالف اند؛ زیرا طالبان با استفاده از گفتگوها امتیازاتی مثل آزادی زندانیان را به دست آوردند، اما انتظارات دولت پاکستان برآورده نشده است.

آقای مدنی در ضمن گفت مقامات طالبان در دیدار با روحانیون پاکستان از اخراج اجباری مهاجران افغان ابراز نارضایتی کرده و از دولت پاکستان خواسته‌اند که این روند را متوقف سازد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *