امریکا «بزرگ‌ترین کمک‌کننده افغانستان» است

معاون وزارت خارجه امریکا ادعا کرده که «واشنگتن همچنان بزرگ‌ترین کمک‌کننده افغانستان است».

blank

متیو میلر؛ سخنگوی وزارت خارجه امریکا اعلام کرده که واشنگتن همچنان بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده کمک‌ به افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان است.

میلر افزوده که ایالات متحده به ادامه حمایت بشردوستانه از «مردم» افغانستان متعهد است.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا در یک نشست خبری گفت که ادامه این کمک‌ها، یکی از راه‌های رسیدگی به مسائل مربوط به «اقتصاد کلان» افغانستان است.

به گفته آقای میلر، کمک‌های امریکا ثبات و اثربخشی واکنش بشردوستانه کنونی به افغانستان را فراهم کرده و به کاهش چالش‌هایی که منجر به بحران بشری جاری شده‌اند، کمک می‌کند.

او به بیش از دو میلیارد دالر کمک بشردوستانه امریکا از ماه اسد ۱۴۰۰ به افغانستان اشاره کرد.

در همین حال، اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان در گزارش سه ماهه خود در ماه دلو به کنگره این کشور گفت که ایالات متحده پس از خروج از افغانستان، ۱۱.۲۱ میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده است.

سیگار گفته بود ایالات متحده از اکتبر ۲۰۲۱ تا دسامبر ۲۰۲۳ بیش از دو میلیارد و ۶۲۵ میلیون دالر به افغانستان اختصاص داده است.

براساس این گزارش، وزارت دفاع امریکا نیز در بخش‌های بشردوستانه، حوادث طبیعی و کمک‌های مدنی بیش از پنج میلیارد و ۸۲ میلیون دالر تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ هزینه کرده است.

از میان ۱۱.۲۱ میلیارد دالر، سیگار انتقال ۳.۵ میلیارد دارایی بانک مرکزی افغانستان به صندوق امانی افغان در سویس را نیز در جمع کمک‌های امریکا به افغانستان ذکر کرده است.

سازمان ملل در ماه جدی اعلام کرد که با وجود اینکه ۱۰.۳ میلیون نفر در افغانستان نیاز شدیدی به کمک‌‌های بشردوستانه دارند، شرکایش این کمک‌ها را کاهش داده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *