کمیشنر حقوق بشر سازمان ملل: حقوق زنان در افغانستان وسیعا نقض می‌شود

همزمان با ادامه و تشدید سخت‌گیری‌ها و محدودیت‌ها از سوی طالبان علیه زنان، ولکر ترک؛ کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید که حقوق زنان و دختران افغانستان به‌گونه همه‌جانبه نقض می‌شود.

blank

ولکر ترک؛ کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز دوشنبه، ۱۴ حوت با ابراز نگرانی  گفت که حقوق زنان و دختران در افغانستان به‌گونه وسیع نقض می‌گردد و آنان از تمام عرصه‌های زندگی اجتماعی از جمله آموزش و کار محروم می‌شوند.

او همچنین درباره‌ افغانستان گفته: «من از نقض مداوم و سیستماتیک حقوق بشر، به‌ویژه نقض همه‌جانبه حقوق زنان و دختران، که آنها را از هر جنبه‌ای از زندگی عمومی، از جمله تحصیلات متوسطه و عالی، استخدام و آزادی حرکت محروم می‌کند، ابراز تأسف می‌کنم».

اخیرا ریچارد بنت؛ گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان نیز وضعیت حقوق بشر در کشور را وخیم خوانده و گفت که در پیوند به نقض حقوق بشر، باید علیه طالبان در دیوان بین‌المللی دادگستری پرونده تشکیل شود.

بنت تأکید کرد که عادی‌سازی روابط با طالبان و یا به‌ رسمیت‌شناسی این گروه، باید منوط به بهبود قابل اندازه‌گیری وضعیت حقوق‌بشر در افغانستان باشد.

کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز تأکید کرده است که ارتقای حقوق زنان و دختران، باید بالاترین اولویت برای همه کسانی باشد که درباره‌ افغانستان یا در این کشور کار می‌کنند.

ترک افزوده است که آزادی‌های مدنی و رسانه‌ها نیز در افغانستان عمیقا محدود شده است و بسیاری از زنان مدافع حقوق بشر و روزنامه‌نگاران از بازداشت‌های خودسرانه رنج می‌برند.

او از سرگیری اعدام در ملأ عام را نیز وحشتناک خوانده است.

طالبان اخیرا در دو ولایت، سه نفر متهم به قتل را در ملا‌ عام اعدام کرده‌اند. این گروه اعدام در ملأ عام را اجرای حکم «قصاص الهی» می‌خواند.

کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل درباره اخراج اجباری مهاجران افغانستان از جمله کسانی که با خطر آزار و شکنجه در افغانستان مواجه‌ هستند نیز ابراز نگرانی کرده است.

این در حالی است که پاکستان اواخر سال گذشته میلادی تصمیم به اخراج مهاجران و پناهجویان بدون مدرک اهل افغانستان گرفت و از آن زمان تاکنون بازگشت مهاجران از پاکستان ادامه دارد.

گفته می‌شود که در میان مهاجران و پناهجویان اخراج‌شده، کسانی هستند که پس از روی‌ کارآمدن طالبان در افغانستان از این کشور مجبور به فرار شده بودند و با خطر بازداشت و شکنجه مواجه‌ هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *