طالبان ۲۰۰ جریب زمین کشتزار تریاک را «تخریب کردند»

طالبان از تخریب حدود ۲۰۰ جریب زمین کشتزار تریاک در جنوب افغانستان خبر دادند. این در حالی است که آن‌ها پیش از این ادعا کرده بودند که کشت‌ مواد مخدر از جمله تریاک در افغانستان به صفر رسیده است.

blank

وزارت داخله طالبان، روز سه‌شنبه، ۱۵ حوت از تخریب حدود ۲۰۰ جریب زمین کشت تریاک در چند ولایت از جمله هلمند خبر داده است.

در خبرنامه طالبان آمده است که پولیس مبارزه با مواد مخدر در ولایت‌های هلمند، ارزگان، قندهار، فراه و ننگرهار چندین عملیات را برای تخریب کشت تریاک اجرا کرده است.

وزارت داخله طالبان همچنین گفته است که تنها در مرکز و ولسوالی‌های باباجی، باغران، واشیر، کجکی و موسی قلعه ولایت هلمند، ۱۵۰ جریب زمین کشتزار تریاک تخریب شده است.

به گفته این وزارت، بیش از ۳۰ جریب زمین در ولایت‌های قندهار و ارزگان، ۸ جریب در ننگرهار و مقداری هم در فراه از کشت تریاک پاکسازی شده است.

گفته می‌شود که بخش عمده تریاک و مواد مخدر در افغانستان، در جنوب این کشور از جمله هلمند تولید می‌شود.

طالبان در حالی از تخریب ۲۰۰ جریب کشتزار تریاک عمدت در ولایت‌های جنوبی خبر داده که ادعا دارند، پس از فرمان رهبر این گروه، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان به صفر رسیده است.

هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر طالبان در ماه حمل سال ۱۴۰۱ با صدور فرمانی، کشت، تولید و خرید و فروش مواد مخدر را در افغانستان «ممنوع» کرد. با گذشت حدود دو سال از صدور این فرمان، طالبان همچنان از تخریب مزارع تریاک خبر می‌دهند.

در همین حال، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در ماه عقرب سال جاری خورشیدی در گزارش خود گفت که کشت تریاک در افغانستان به‌دنبال ممنوعیت طالبان، ۹۵ درصد کاهش یافته است.

در این گزارش آمده بود که کشت تریاک در تمام نقاط کشور از ۲۳۳ هزار هکتار به ۱۰ هزار و ۸۰۰ هکتار در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

بر اساس این گزارش، کاهش کشت تریاک منجر به کاهش ۹۵ درصدی عرضه‌ تریاک از ۶۲۰۰ تن در سال ۲۰۲۲ به ۳۳۳ تن در سال ۲۰۲۳ شده است.

ادعای کاهش ۹۰ درصدی مواد مخدر در افغانستان با پرسش مواجه گردید.

از جمله ایران که مسیری برای قاچاق مواد مخدر افغانستان دانسته می‌شود، می‌گوید که شاهد نشانه‌های کاهش کشف و ورود مواد مخدر به آن کشور نبوده است.

اخیرا اسکندر مومنی؛ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران گفته است که این کشور شاهد افزایش تولید و ورود مواد مخدر صنعتی از افغانستان است.

مومنی همچنین گفته است که مقام‌های طالبان در مذاکرات با مقام‌های ایرانی گفتند که تولید و کشت مواد مخدر در افغانستان کاهش پیدا کرده، اما مواد مخدر در انبارهاست و با به اتمام رسیدن انبارها، «شاید ورود مواد مخدر به میزان ۹۰ درصد کاهش یابد».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *