فایق: مشروعیت بخشیدن طالبان مشروط به رعایت حقوق زنان شود

نصیراحمد فایق؛ سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد می‌گوید که در صورت مشروعیت بخشیدن طالبان باید حقوق زنان و دختران به‌عنوان عنصر مشروط، حفظ شود.

blank

نصیراحمد فایق؛ سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد چهارشنبه‌شب، ۱۶ حوت در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که مردم افغانستان نگران عادی‌سازی و مشروعیت‌بخشیدن به طالبان بدون بهبود و یا تغییر قابل ملاحظه، ثابت و تأییدشده در وضعیت حقوق‌ بشر هستند.

آقای فایق همچنین گفت که هرگونه اقدام بین‌المللی یا تعامل در آینده با طالبان، باید تعهدات بین‌المللی افغانستان را در مورد مبارزه با تروریزم، حقوق‌ بشر، به‌ویژه حقوق زنان و دختران به‌عنوان عنصر مشروط حفظ کند.

او تأکید کرد: «هیچ سازش یا فروگذاشتی در مورد تبعیض و آزار و اذیت نهادینه‌شده، سیستماتیک و گسترده طالبان براساس جنسیت و سیاست‌های آپارتاید جنسیتی در افغانستان صورت نگیرد.»

آقای فایق گفت که در حال حاضر نیاز است که اجماع بین‌المللی در مورد افغانستان از طریق تصویب یک «نقشه‌ راه» یا «برنامه عمل» با اهداف و زمان‌بندی مشخص به‌وجود آید.

او گفت که پس از تصویب این نقشه راه یا برنامه عمل، تماس‌ها با تمام ذی‌نفعان داخلی و بین‌المللی از طریق میکانیزم‌های اجرایی پیشنهاد شده در گزارش «ارزیابی مستقل افغانستان» آغاز شود.

سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد تأکید کرد که ضروری است در همه‌ نشست‌های سازمان ملل متحد، فراگیری و نمایندگی متوازن همه‌ گروه‌های افغا‌نستان از جمله نمایندگان زنان، جامعه مدنی، دیپلمات‌ها و دیگر نیروها و جنبش‌های دموکراتیک در نظر گرفته شود.

آقای فایق گفت: «طالبان تنها یک ذی‌نفع داخلی هستند و نماینده‌ تمام مردم افغانستان نیستند.»

سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد همچنین در مورد تعیین نماینده ویژه این سازمان برای افغا‌نستان صحبت کرد و گفت که او باید توانا، مورد اعتماد و دارای تجربه لازم باشد.

او گفت که در فرایند انتخاب نماینده ویژه باید عواملی مانند رهبری، شخصیت، مهارت‌های دیپلماتیک و تجربه مرتبط در نظر گرفته شود.

به‌گفته‌ آقای فایق، این ویژگی‌ها برای پیشرفت تماس‌ها و گفتگوها با ذی‌نفعان منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین مقاومت در برابر فشار طالبان برای رسیدن به هدف نهایی ضروری است.

آقای فایق گفت هدف‌ نهایی دستیابی به یک افغا‌نستان صلح‌آمیز که به‌طور کامل مجددا در جامعه‌ی بین‌المللی ادغام شود، تنها از طریق مشروعیت ملی و تعامل سازنده‌تر و اصولی‌تر بین‌المللی محقق می‌شود.

او تأکید کرد: «این رویکرد برای معکوس کردن مسیر منفی فعلی و قراردادن افغا‌نستان در مسیر ثبات ضروری است. راه پیش‌رو باید با اراده و منافع مردم افغانستان همراه با روحیه‌ واقعی حمایت و همکاری بین‌المللی هدایت شود.»

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان شامگاه چهارشنبه به وقت کابل برگزار شد.

رزا اوتونبایوا؛ فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز در این نشست سخنرانی کرد.

او گفت که یوناما تعامل با طالبان در مورد وضعیت حقوق‌ بشر را حفظ می‌کند و برای برگزاری سومین نشست دوحه آمادگی می‌گیرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *