امریکا: چین، روسیه و ایران برتری ما را به چالش کشیده‌اند

سازمان‌های اطلاعاتی امریکا از به چالش کشیدن قدرت برتر این کشور توسط چین، روسیه و ایران خبر داده و اعلام کرده که چین، روسیه و ایران برتری واشنگتن را به‌‌چالش کشیده‌اند.

blank

نهادهای اطلاعاتی امریکا دوشنبه‌شب، ۲۱ حوت با نشر گزارشی گفته‌اند که نظم جهانی بیش از پیش شکننده شده است و قدرت‌های بزرگ، از جمله چین، روسیه و ایران این نظم و برتری ایالات متحده را به‌‌چالش کشیده‌اند.

در این گزارش که همزمان با جلسه استماعیه مقام‌های اطلاعاتی امریکا در مجلس سنای این کشور منتشر شد، آمده است که چین بلندپرواز اما نگران، روسیه مقابله‌جو است و برخی قدرت‌های منطقه‌ای مانند ایران و بسیاری از بازیگران غیردولتی، قوانین پیشین نظام بین‌الملل و همچنین برتری واشنگتن را در درون این نظام به‌چالش کشیده‌اند.

این گزارش که تحت عنوان «ارزیابی سالانه تهدیدهای ۲۰۲۴» منتشر شده، بیشتر بر تهدیدهای برآمده از چین و روسیه علیه امریکا پرداخته و نیز در مورد گسترش درگیری‌های مربوط با جنگ اسراییل در نوار غزه هشدار داده است.

آوریل هینس، یکی از مقام‌های اطلاعاتی امریکا در این نشست از نمایندگان خواست که با ارائه کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین موافقت کنند.

در همین حال، ویلیام برنز؛ رییس اداره اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) نیز در این نشست خاطرنشان کرد که ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهوری روسیه در مورد گفتگو برای پایان دادن به جنگ در اوکراین جدی نیست.

این دو مقام‌ اطلاعاتی با تاکید بر حمایت از اوکراین از دولت امریکا خواستند تا در مورد تهاجم احتمالی چین به همسایگانش، از جمله تایوان و دریای چین جنوبی به پکن هشدار دهد.

برنز افزوده: «ارزیابی ما این است که شی جین‌پینگ، رییس جمهوری چین با مشاهده آنچه که در اوکراین رخ داد، آگاه‌تر شد. وی انتظار شجاعت و استقامت اوکراینی‌ها را نداشت.»

براساس گزارش رویترز، سخنان مقام‌های اطلاعاتی امریکا در کنگره با فریادهای خشم‌آلود یک معترض متوقف شده است.

این معترض خواستار حفاظت از غیرنظامیان در غزه شد.

این در حالی است که امریکا پیش از این نیز بارها چین و روسیه را تهدید بزرگ جهانی برای منافع واشنگتن عنوان کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *