پاکستان: برخی عناصر طالبان از تروریزم حمایت می‌کنند؛ طالبان: جنرال‌های پاکستانی علیه افغانستان اند

در ادامه واکنش‌های گسترده‌ به حملات اخیر پاکستان، وزارت خارجه‌ این کشور ادعا کرده است که عناصری در درون رژیم طالبان از تروریزم و ‌طالبان پاکستانی حمایت می‌کنند. در مقابل اما طالبان، جنرال‌های ارتش پاکستان را به ضدیت با افغانستان متهم کرده‌اند.

blank

وزارت خارجه‌ پاکستان حملات هوایی آن کشور بر بخش‌هایی از ولایت‌های پکتیا، پکتیکا و خوست در افغانستان را تأیید کرده و دو‌شنبه‌شب، ۲۸ حوت اعلام کرد که هدف اصلی این حملات «تروریستان» وابسته به گروه حافظ‌گل بهادر بود.

این وزارتخانه گفته که گروه حافظ‌گل بهادر همراه با تحریک طالبان پاکستان، مسئول حملات متعدد تروریستی در خاک افغانستان و کشته‌شدن صدها غیرنظامی و نظامی بوده است.

وزارت خارجه‌ پاکستان گفته است که آخرین حمله سه روز پیش بر یک پایگاه امنیتی در منطقه‌‌ «میرعلی» وزیرستان شمالی رخ داد و جان هفت سرباز این کشور را گرفت.

این وزارت افزوده که این کشور در دو سال اخیر بارها نگرانی‌های جدی خود را در مورد حضور گروه‌های ترور‌یستی، از جمله تحریک طالبان پاکستان در داخل افغانستان به طالبان منتقل کرده است.

وزارت خارجه پاکستان گفته: «این تروریست‌ها تهدید جدی برای امنیت پاکستان هستند و به‌طور مداوم از خاک افغانستان برای انجام حملات تروریستی در داخل خاک پاکستان استفاده کرده‌اند.»

وزارت خارجه‌ پاکستان همچنین گفته است که این کشور بارها از طالبان افغان خواسته است که برای جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به بستری برای تروریزم علیه پاکستان، اقدامات ملموس‌ و مؤثر انجام دهد، به تحریک طالبان پاکستان پناه امن ندهد و رهبران آنان را به این کشور بسپارد.

این وزارت افزوده: «با این‌حال، برخی از عناصر در میان صاحبان قدرت در افغانستان (طالبان) به‌طور فعال از تحریک طالبان پاکستان حمایت می‌کنند و از آنان به‌عنوان [نیروی] نیابتی علیه پاکستان استفاده می‌کنند.»

وزارت خارجه‌ پاکستان گفته: «چنین رویکردی در برابر کشور برادری که در همه‌ شرایط کنار مردم افغانستان ایستاده بوده است، نمایانگر کوته‌بینی است.»

این وزارت گفته است که ما از این عناصر می‌خواهیم که در «سیاست‌ جانبداری از تروریست‌ها» تجدید نظر کنند و در کنار مردم پاکستان بایستند.

در اعلامیه‌ وزارت خارجه‌ پاکستان آمده: «گروه‌های تروریستی مانند تحریک طالبان پاکستان یک تهدید جمعی برای صلح و امنیت منطقه هستند. ما کاملا متوجه چالشی هستیم که مقام‌های افغانستان (طالبان) در مبارزه با تهدید ناشی از تحریک طالبان پاکستان با آن روبه‌رو هستند. بنابراین، پاکستان به کار برای یافتن راه‌حل‌های مشترک برای مقابله با تروریزم و جلوگیری از سبوتاژ روابط دوجانبه با افغانستان توسط هر سازمان تروریستی، ادامه خواهد داد.»

طالبان اعلام کرده‌اند که هواپیماهای پاکستانی خانه‌های «غیرنظامیان» را در منطقه‌ «لمن» ولسوالی برمل پکتیکا و «افغان دوبی» ولسوالی سپیری خوست بمباران کرده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان با نشر یک اعلامیه گفت که در این حملات، سه زن و سه کودک در پکتیکا و دو زن در خوست کشته شده‌اند.

سخنگوی طالبان گفت که فردی به‌نام عبدالله‌ شاه که طرف پاکستانی مدعی است در این حملات هدف قرار گرفته، در پاکستان است.

او این اقدام را ناسنجیده و تجاوز به حریم افغانستان دانست و محکوم کرد.

وزارت خارجه طالبان نیز در واکنش به این حملات، عبیدالرحمان نظامانی؛ سفیر پاکستان در کابل را احضار کرد و اعتراض رسمی خود را به او سپرد.

این در حالی است که پاکستان پیش از این نیز شماری از مناطق مرزی افغانستان را بمباران کرده و ادعا کرده بود که در این مناطق اعضای تی‌تی‌پی را هدف قرار داده است.

وزارت دفاع طالبان اما جنرال‌های ارتش پاکستان را متهم به ضدیت با افغانستان کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *