سناتوران امریکایی: قدرت‌گیری داعش نتیجه خروج امریکا از افغانستان است

پس از حمله مرگبار تروریستی بر یک سالون کنسرت در روسیه که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفته، سناتوران امریکایی درباره حملات مشابه علیه امریکا هشدار داده‌ و گفته‌اند که این وضعیت، نتیجه خروج سریع نیروهای امریکایی از افغانستان است.

blank

تام کاتن و مارکو روبیو؛ دو سناتور جمهوری‌خواه امریکا روز یک‌شنبه، ۶ حمل هشدار دادند که پس از حمله بر یک سالون کنسرت در مسکو، نگران توان داعش برای انجام حملات تروریستی در خاک امریکا و علیه شهروندان امریکایی اند.

کاتن گفته که این وضعیت «بازتاب سیاست ناکام خروج از افغانستان است.»

شاخه خراسان داعش روز سوم حمل بر یک سالون کنسرت در حومه مسکو حمله کرد که بر اثر آن بیش از ۱۸۰ نفر کشته شدند.

تام کاتن؛ عضو کمیته اطلاعات سنای امریکا گفت که او «خیلی نگران» احتمال حمله داعش بر شهروندان امریکا است و آن را یک «خطر بزرگ» توصیف کرد.

کاتن روز گذشته به فاکس‌نیوز گفت: «عمیقا مایه تاسف است که مردم بی‌گناه، زنان و کودکان، در مسکو کشته شدند، اما حمله بعدی می‌تواند بر سفارت‌های امریکا در آسیا و اروپا یا دانش‌آموزان ما در جریان سفر علمی‌شان به اروپا باشد.»

او افزود: «این وضعیت انعکاس خطرناک خروج ناکام بایدن از افغانستان است.»

در همین حال، مارکو روبیو؛ سناتور فلوریدا نیز حملات احتمالی داعش بر خاک امریکا را با نحوه خروج این کشور از افغانستان پیوند داد.

او به تلویزیون ای‌بی‌سی گفت: «[داعش خراسان] دوباره خود را جمع و جور کرده است، چنانچه قبلا در این باره در صورت خروج فاجعه‌بار از افغانستان، هشدار داده بودیم.»

روبیو افزوده: «یکی از دلایلی که نمی‌خواستیم این خروج سریعاً اتفاق بیافتد، این است که شما به [داعش] فضای عملیات مساعد می‌کنید تا خود را مجددا سازمان‌دهی کرده و برای حمله به اهدافی در خارج برنامه‌ریزی کند.از آن زمان داعش حملاتی را در داخل افغانستان انجام داده است.»

سناتور روبیو افزود داعش توانست در خاک ایران و روسیه حمله تروریستی کند و «آن‌ها این کار را در امریکا نیز خواهند کرد.»

او از حکومت بایدن خواست که امنیت مرزهای امریکا را تقویت کند تا تروریست‌ها وارد کشور نشوند و رویداد مشابه مسکو در امریکا اتفاق نیافتد.

از سوی دیگر، لیندسی گراهام؛ سناتور شناخته‌ شده امریکایی در ایکس نوشت: «پیش از این‌که دیر شود، ما باید به اهداف داعش خراسان در افغانستان ضربه محکمی بزنیم و عملیات آن‌ها را مختل کنیم.»

او افزوده: «ما باید کنترل عملیاتی مرزها را در حال حاضر قبل از این‌که خیلی دیر شود به‌دست آوریم.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *