طالبان نام جاده «فیض‌‌محمد کاتب هزاره» را تغییر دادند

طالبان نام جاده «فیض‌محمد کاتب هزاره» در غرب کابل را به جاده «چهارقلعه چهاردهی» تغییر دادند.

blank

کمیسیون اداری وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در نامه‌ای رسمی که یک نسخه آن به رسانه‌ها رسیده، تاکید کرده است که این جاده به دلیل قدمت تاریخی ۵۰۰ ساله باید به نام «چهارقلعه چهاردهی» تغییر کند.

نامه افزوده است که نام جاده «فیض‌محمد کاتب هزاره» تاکنون در اسناد حکومتی رسمیت ندارد و به همان نام قبلی «چهارقلعه چهاردهی» ثبت شده است.

این نامه که روز دوم حمل از طرف ملا حسن آخوند؛ رییس‌الوزرای طالبان به وزارت اطلاعات و فرهنگ این گروه ارسال شده نظر هیات اداری کمیسیون این وزارت را تائید کرده و دستور داده است که طبق آن عمل شود.

جاده دارالامان – پل‌سوخته پیش از نام‌گذاری به نام فیض‌محمد کاتب هزاره به نام چهارقلعه چهاردهی یاد می‌شد، ولی حکومت پیشین پس از بازسازی آن، نام این خیابان را به فیض‌محمد کاتب هزاره تغییر داد.

شورای وزیران حکومت پیشین جاده پل‌سوخته – دارالامان کابل را در سال ۱۳۹۳ به نام «فیض‌محمد کاتب هزاره» نام‌گذاری کرده بود.

در همان زمان شورای وزیران تصمیم گرفت که خیابان نزدیک دارالامان، چهاردهی نام‌گذاری شود.

نام‌گذاری جاده فیض‌محمد کاتب هزاره در چند سال گذشته با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است. چندی پس از نام‌گذاری این خیابان، تابلوی آن برداشته شد که واکنش‌های تند فرهنگیان و اهالی غرب کابل را در پی داشت.

پس از اعتراضات زیاد شماری از فرهنگیان، فعالان مدنی و اهالی محل، تابلوی «فیض‌محمد کاتب هزاره» دوباره در خیابان پل‌ سوخته-درالامان نصب شد و این خیابان تا آغاز امسال به همین نام یاد می‌شد.

فیض‌محمد کاتب هزاره، نویسنده و تاریخ‌نگار معاصر معروف افغانستان و از قوم هزاره بود.

اثر معروف و معتبر او کتاب «سراج‌التواریخ» است که تحولات مرگبار دوره عبدالرحمان و حبیب‌الله خان را با جزئیات و مهارت کم‌نظیری روایت کرده است.

کاتب به دلیل مهارتش در نویسندگی و خوش‌نویسی، در دوران حکومت عبدالرحمان خان به عنوان «کاتب» دربار گماشته شد و با لقب «کاتب» شهرت یافت.

حبیب‌الله خان او را به عنوان تاریخ‌نگار رسمی دربار تعیین کرد که کتاب سراج‌التواریخ را زیر نظر شخص امیر نوشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *