عدم توافق شورای امنیت بر سر بیانیه روسیه درباره حمله دمشق

به دنبال حمله رژیم اسراییل به کنسولگری ایران در سوریه که دست‌کم ۱۳ کشته برجای گذاشت، شورای امنیت سازمان ملل متحد در واکنش به این رویداد بنابر درخواست روسیه تشکیل جلسه داد؛ اما بر سر بیانیه پیشنهادی روسیه به توافق نرسیدند.

blank

بیانیه مورد نظر روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای محکوم کردن حمله به کنسولگری ایران در دمشق، به دلیل مخالفت امریکا، بریتانیا و فرانسه بی‌نتیجه ماند.

در حمله روز دوشنبه به کنسولگری ایران در پایتخت سوریه هفت عضو سپاه پاسداران ایران از جمله دو مقام بلندپایه این نیرو کشته شدند. گزارش می‌شود علاوه بر این یک عضو گروه حزب‌الله لبنان و چند شهروند سوریه هم کشته شده‌اند.

به گزارش رویترز دیپلمات‌ها روز چهارشنبه خبر دادند که امریکا، بریتانیا و فرانسه به دیگر اعضای شورای امنیت گفته‌اند که بسیاری از جزئیات آنچه در حمله روز دوشنبه در دمشق اتفاق افتاد «روشن نیست».

دمیتری پولیانسکی؛ معاون سفیر روسیه در سازمان ملل در شبکه اجتماعی «ایکس»، گفت: «این هم نمونه واضحی از استانداردهای دوگانه ‘ترویکای’ غرب و رویکرد عملی، و نه اعلامی آن‌ها، به حقوق و نظم در بستر بین‌المللی است.»

شورای امنیت روز سه‌شنبه به درخواست روسیه جلسه اضطراری تشکیل داده بود که طی آن نمایندگان چین، روسیه و الجزایر حمله به کنسولگری ایران را محکوم کردند.

بسیاری از کشورها گفتند که این حمله نقض قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل دایر بر حفاظت از مراکز دیپلماتیک بوده است.

نمایندگان آمریکا، فرانسه و بریتانیا از محکوم کردن رژیم اسرائیل خودداری اما تاکید کردند که بناهای دیپلماتیک باید در جریان جنگ مصون بماند و حمله روز دوشنبه خطر بی‌ثبات کردن هرچه بیشتر خاورمیانه را در بر دارد.

در همین حال اتحادیه اروپا این حمله را محکوم کرده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته: «من با وزیر خارجه ایران صحبت کردم و در آن بر محکوم کردن حمله به مرکز دیپلماتیک ایران در دمشق که به چندین کشته و زخمی منجر شد تاکید کردم.»

او گفت که مصونیت مراکز دیپلماتیک، کنسولی و شخصی باید محترم شمرده شود و از کشورها خواست خویشتن‌داری نشان دهند.

امریکا می‌گوید که ماهیت ساختمانی که در دمشق هدف گرفته شده را تایید نکرده است، اما گفت که اگر یک مرکز دیپلماتیک باشد مایه نگرانی است.

رویترز گفته که کنوانسیون ۱۹۶۱ وین حاکم بر روابط دیپلماتیک و کنوانسیون ۱۹۶۳ وین در مورد روابط کنسولی، مراکزی که برای مقاصد دیپلماتیک یا ماموریت کنسولی به کار گرفته می‌شوند را «غیرقابل تعرض» توصیف می‌کند؛اما همچنین می‌گوید که نمی‌توان از این مراکز به هر شکلی که با عملکرد دیپلماتیک و کنسولی «غیرقابل انطباق باشد استفاده کرد.»

زهرا ارشادی؛ معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل، روز سه شنبه گفت که رژیم اسرائیل «مرتکب نقض آشکار منشور ملل متحد، قوانین بین‌المللی و حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه شده است.»

نیویورک تایمز به نقل از چهار مقام اسرائیلی گزارش داده است که اسرائیل مسئول حمله در دمشق است.

رژیم اسرائیل اما رسما مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *