طالبان از مرگ ده‌ها تن در یک سال گذشته در اثر مهمات منفجر ناشده در کشور خبر دادند

طالبان اعلام کرده اند که در یک سال گذشته دست‌کم ۱۷۴ نفر در انفجار ماین‌ها و مواد منفجره جان باخته‌اند.blank

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طالبان امروز پنج‌شنبه، ۱۶ حمل اعلام کرده که در سال ۲۰۲۳ در انفجار مواد منفجره به جا مانده از جنگ ۱۷۴ نفر جان باختند و ۳۹۰ نفر زخمی شدند.

به گفته این وزارت آمار قربانیان انفجار ماین‌ و مواد منفجره در سه ماه به ۳۸ کشته و ۷۱ زخمی می‌رسد.

نورالدین رستم‌خیل؛ رییس بخش ماین‌پاکی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طالبان گفت که کودکان و زنان نیز در میان جان‌باختگان و زخمی‌ها شامل‌اند.

چهارم اپریل روز جهانی آگاهی‌دهی درباره خطرات ماین است.

دفتر هماهنگ کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) نیز اعلام کرد که افغانستان به شدت آلوده است.

بر اساس گزارش اوچا، در دو سال گذشته در افغانستان بیش از ۱۴۰۰ نفر بر اثر مواد منفجره کشته و زخمی شده‌اند که ۸۶ درصدشان کودک بوده‌اند. اوچا توضیح نداده که چند نفر از این آمار کشته و چند نفر زخمی شده‌اند.

به گفته اوچا، تقریبا چهار میلیون نفر در معرض خطر دایمی آسیب قرار دارند و تخمین زده می‌شود که ۱.۲ میلیون متر مربع زمین توسط ماین، مواد منفجره دست‌ساز و بقایای مواد منفجره از جنگ آلوده شده است.

اوچا افزوده که ماین‌ها و مواد منفجره تهدیدی برای کشاورزان، چوپان‌ها، مالداران و مهاجران بازگشته به افغانستان هستند.

آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل نیز می‌گوید ماین‌ها، مهمات و بقایای جنگ، میلیون‌ها نفر را از افغانستان گرفته تا سودان، اوکراین و غزه تهدید می‌کند.

آقای گوترش نیز گفته که جهان باید از «شر این سلاح‌ها» رهایی یابد.

ریچارد بنت؛ گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان به همین مناسبت می‌گوید «جان بسیاری از غیرنظامیان به ویژه کودکان در افغانستان بر اثر انفجار ماین از دست می‌رود.»

آقای بنت خواهان تشدید تلاش‌ها در زمینه پاکسازی ماین و گسترش آگاهی در این مورد برای تضمین فردایی امن‌ برای همه شد.

طالبان امروز در کابل نشستی به مناسبت روز جهانی آگاهی‌دهی از خطرات ماین برگزار کرد.

مولوی عبدالکبیر؛ معاون سیاسی رییس‌الوزرای طالبان در این نشست اذعان کرد که افغانستان همچنان از وجود ماین پاکسازی نشده و هنوز از مردم قربانی می‌گیرد.

به گزارش رادیو – تلویزیون ملی افغانستان که تحت کنترل طالبان است، مولوی عبدالکبیر در این نشست گفته که با آنکه بیشتر مناطق افغانستان از وجود ماین پاک‌ شده، اما هنوز به‌ صفر نرسیده و از مردم قربانی می‌گیرد.

او از جامعه جهانی خواست در زمینه ماین‌پاکی در افغانستان «مسئولیت خود را ادا کند.»

طالبان در جنگ دو دهه‌ای برای اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی افغانستان و نیروهای بین‌المللی به رهبری ایالات متحده امریکا از تاکتیک جاسازی ماین‌های کنار جاده و ماین‌های مقناطیسی و بمب‌هایی که از راه دور کنترول می‌شدند، به گستردگی کار می‌گرفت.

در همین حال، معاون  سیاسی رئیس‌الوزرای طالبان اکنون می‌گوید این گروه از برنامه ماین‌پاکی حمایت می‌کند و امیدوار است تا چند سال دیگر، افغانستان عاری از ماین باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *