موسسه جورج بوش خواهان معرفی طالبان به عنوان «سازمان تروریستی» شد

موسسه جورج بوش از جامعه جهانی و امریکا خواست که طالبان را رسما به عنوان سازمان تروریستی معرفی کنند.

blank

موسسه جورج بوش با نشر گزارشی با اشاره به حفظ رابطه طالبان با گروه‌های تروریستی و تداوم نقض حقوق زنان به‌دست این گروه، از امریکا و جامعه جهانی خواست طالبان را به طور رسمی به عنوان «سازمان تروریستی خارجی» معرفی کنند.

این موسسه گفته که با معرفی طالبان به عنوان «گروه تروریستی خارجی» دست این گروه از جلب برخی حمایت‌ها و منابع مالی کوتاه خواهد شد.

موسسه جورج بوش این درخواست را با آوردن دلایلی مانند حفظ روابط طالبان با «چندین گروه تروریستی» از جمله القاعده و تحریک طالبان پاکستانی که شامل «گروه‌های توریستی خارجی‌‌» اند، مطرح کرده است.

طبق این گزارش، طالبان نه تنها در جلوگیری از تروریزم ناتوان بوده، بلکه به نقض حقوق زنان، کودکان و «فعالیت‌های جنایتکارانه و آلوده به فساد» برای تحکیم حکومت خود نیز ادامه داده است.

موسسه جورج بوش افزوده که هر سازمان خارجی‌ای که امنیت ملی امریکا را با استفاده از خشونت از قبل برنامه‌ریزی شده با انگیزه سیاسی تهدید کند، می‌تواند بر اساس قوانین ایالات متحده در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار گیرد.

براساس گزارش موسسه جورش بوش، قرار گرفتن طالبان در این فهرست، هرگونه تلاش برای مشروعیت‌بخشیدن بین‌المللی طالبان را تضعیف کرده، جریان کمک به این گروه را متوقف و برای رهبران آن محدودیت سفر ایجاد خواهد کرد.

طبق این گزارش، این اقدام طالبان را همچنین از دسترسی به نهادهای مالی محروم خواهد کرد.

در همین حال، با معرفی شدن طالبان به عنوان «سازمان تروریستی خارجی»، کشورها مکلف خواهند بود که افراد مرتبط با این گروه را به عنوان «تروریست» بشناسند و تحریم‌های اقتصادی و محدودیت‌های صدور ویزا را علیه آن‌ها وضع کنند.

طبق این گزارش، این اقدام همچنین موسسات مالی را وادار خواهد کرد که مکانیزم مشخصی را برای شناسایی افراد نزدیک و وابسته به طالبان تهیه کنند و اطلاعات در این زمینه به اشتراک گذاشته شود تا تلاش‌های منسجمی در جهت منع طالبان از دسترسی به حمایت‌ها و منابع مالی شکل بگیرد.

در این گزارش آمده که اقدامات «جنایتکارانه» طالبان و سرکوب جوامع آسیب‌پذیر در سراسر افغانستان، محکومیت مداوم جامعه جهانی را به دنبال داشته، اما این محکومیت‌ها نتوانسته به گونه معناداری طالبان را در قبال نقض حقوق بشر پاسخگو کند.

براساس گزارش، طالبان با توسل به «فساد و دزدسالاری» توانسته مکانیزم‌های پاسخگویی موجود را دور بزنند.

به گفته موسسه جورج بوش، برخی کشورهای «فرصت‌طلب» سوءاستفاده طالبان از دولت را نادیده گرفته و افغانستان تحت کنترل این گروه را به مثابه وسیله‌ای برای دستیابی به اهداف ژئوپلیتیکی خود می‌نگرند.

موسسه جورج بوش توصیه کرده که باید شیوه‌های هماهنگ اشتراک‌گذاری اطلاعات میان بازرس ویژه امریکا برای افغانستان (سیگار) و وزارتخانه‌های خارجه، دفاع و مالیه ایالات متحده ایجاد شود تا به شفافیت و تقویت تلاش‌های واشنگتن در قبال افغانستان بیانجامد.

این موسسه همچنین پیشنهاد کرده که جامعه‌ جهانی باید اقدامات «قطعی‌تری» را برای مقابله با توانایی‌های طالبان در ارتکاب فساد و سودجویی از «دزدسالاری» و نقض حقوق بشر انجام دهد.

جورج بوش، پس از حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی، عملیات بین‌المللی صد تروریزم که منجر به براندازی رژیم طالبان شد را رهبری کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *