طالبان ادعای واگذاری پایگاه به امریکا را «جعلی» خواندند

به دنبال نشر گزارش‌ها مبنی بر واگذاری پایگاه‌های نظامی افغانستان به امریکایی‌ها برای مقابله با داعش، طالبان این گزارش‌ها را «جعلی» خوانده و رد کرده‌اند.

blank

به دنبال افزایش گشت‌زنی پهپادهای امریکایی در آسمان افغانستان، برخی رسانه‌ها به نقل از ملا هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر طالبان گزارش دادند که او در نامه‌ای اعلام کرده که پایگاه‌های افغانستان را به امریکا خواهد داد؛ اما اکنون این گروه این ادعاها را رد کرده است.

در نامه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، به نقل از رهبر طالبان آمده که قرار است به خاطر مبارزه با داعش، این گروه پایگاه‌های کشور را به امریکایی‌ها واگذار کند.

اما مقامات طالبان در گفتگو با رسانه‌ها این موضوع را رد کرده و گفته‌اند: «نامه‌ای که رسانه‌ای شده جعلی و فتوشاپ است. با کمی دقت متوجه تفاوت‌های ساده در آن می‌شوید.»

این در حالی است که گلبدین حکمتیار؛ رهبر حزب اسلامی هم در پیام عیدی خود گفت که افغانستان «هنوز به آزادی و استقلال کامل دست نیافته و فضای هوایی کشور هنوز تحت سلطه امریکاست. افغان‌ها و مردم جهان فکر می‌کنند بسته‌های دالری که از امریکا می‌آید، قیمت خرید حریم هوایی افغانستان است.»

او همچنین گفت: «باید نادرستی این اتهام را اثبات کنیم. بسته‌های دالر امریکا کیسه‌ زهر است و  انگیزه‌های شیطانی پشت آن نهفته است.»

حکمتیار از طالبان خواست بسته‌های دالر را رد کنند؛ چرا که این پول‌ها را نه دین اعتبار می‌بخشد نه ایمان و شرافت طالبان.

او افزود که طالبان در معاهده دوحه باید از امریکا می‌خواستند که به خاطر ویرانی افغانستان و قتل یک میلیون افغان غرامت بپردازد؛ اما در معاهده دوحه آمده است که امریکا در بازسازی افغانستان کمک خواهد کرد.

حکمتیار گفت: «امریکا وامدار افغانستان است. هر نوع تعامل سیاسی با امریکا باید به پرداخت غرامت مشروط باشد. اگر  امریکا به اشغال فضای افغانستان پایان ندهد، باید سفارت این کشور در کابل محاصره و همه امریکایی‌ها از جمله کارمندان سفارت این کشور از افغانستان اخراج شوند.»

این در حالی است که اخیرا گشت‌زنی‌ پهپادهای امریکایی در افغانستان افزایش یافته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *