سیگار: داعش به حملات کوچک‌تر علیه طالبان و شیعیان بازگشته‌ است

همزمان با ابراز نگرانی‌ها از تهدیدهای داعش در جهان، اداره ویژه بازرسی امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) هشدار داده است که شاخه خراسان داعش طی سه ماه اخیر به حملاتی کوچک‌تر و مکرر بر طالبان و شیعیان بازگشته است.

blank

اداره بازرسی امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) هشدار داده است که شاخه خراسان داعش، طی سه ماه اخیر به حملاتی کوچک‌تر و کم‌تر مکرر بر جامعه شیعه و اعضای طالبان بازگشته است، جریانی که تا پیش از ماه می سال ۲۰۲۲ عادی و رایج بود.

سیگار گفته اما از آن زمان به بعد تا این اواخر ، شاخه خراسان داعش حملاتی پیچیده، اما کمتر مکرر به ساختمان‌های وزارت طالبان و مساجد را انجام داده است.

این در حالی است که اداره بازرسی امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) روز جمعه، ۲۴ حمل هشدار داد که داعش، نه تنها در داخل افغانستان برای طالبان خطری جدی است، بلکه این گروه برای امریکا و متحدان این‌ کشور هم به عنوان یک تهدید باقی مانده است.

سیگار با نشر گزارشی درباره داعش گفت که وزارت خارجه امریکا، این نگرانی‌ها را با طالبان شریک کرده و از آن‌ها خواسته است تا به توافق سال ۲۰۲۰ در دوحه متعهد بمانند و با تروریست‌ها مبارزه کنند.

این در حالی است که ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان اخیرا گفت که برخی کشورها در مورد داعش مبالغه می‌کنند.

از سوی دیگر، جنرال جوزیف ووتل که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ فرمانده ستاد مرکزی ارتش امریکا بود، در گفتگو با نشریه بزنس اینسایدر که روز پنجشنبه نشر شد، گفت که برای داعش و گروه‌های مانند آن، وقت زیاد نیاز نیست تا دوباره سربلند کنند و تقویت شوند.

داعش در سال ۲۰۱۵ اندکی پس از آن‌که این گروه خلافت خودخوانده خود را در عراق و سوریه اعلام کرد، از آغاز فعالیت‌هایش در افغانستان خبر داد.

نشریه آنلاین بزنس اینسایدر که مرکزش در شهر نیویارک امریکا است، گزارش داد که اخیرا حملات گروه داعش در افغانستان کاهش یافته؛ اما حملات این گروه از افغانستان به سایر کشور ها بیشتر شده است.

در گزارش سیگار گفته شده که طالبان توانایی‌های داعش را برای حملات کمتر ساخته‌اند؛ اما در ادامه گفته شده که این گروه تا هنوز توانایی عملیات در محلات مهم را دارد.

در این گزارش به حمله بر سالون کنسرت در مسکو پایتخت روسیه در ۲۲ مارچ هم اشاره شده که در نتیجه آن ۱۴۰ تن کشته شدند و داعش مسئولیت آن را پذیرفت.

داعش، در ماه جنوری مسئولیت دو حمله انتحاری را در ایران نیز پذیرفت که در نتیجه آن نزدیک به صد تن کشته شدند.

همچنین طی دو سال گذشته، چندین حمله در پاکستان رخ داده داد و داعش ادعا کرده که جنگجویانش این حملات را به اجرا گذاشتند و همزمان در برخی کشور‌های آسیای میانه هم فعالیت‌های گروه داعش بیشتر شده است.

جنرال بازنشسته امریکایی جوزیف ووتل می‌گوید که پیش از حاکمیت دوباره طالبان، ایالات متحده امریکا حضور گسترده استخباراتی در افغانستان داشت و از توانایی تعقیب کردن داعش را نیز برخوردار بود.

به گفته ووتل، ایالات متحده به نیروهای افغان هم مشورت می‌داد که بر ضد داعش چگونه و در کجا عملیات کنند.

اما این جنرال امریکایی گفته که استراتژی مبارزه با تروریزم مانند آن است که کسی گیاه را درو می کند؛ اما آن گیاه دوباره با قوت بیشتر می‌روید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *