انتقاد مک‌کال از طولانی شدن روند تحقیق درباره حمله انتحاری در فرودگاه کابل

مایکل مک‌کال؛ رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به نشر تحقیق تازه فرماندهی مرکزی ایالات متحده(سنتکام) در مورد حمله «مرگبار» در جریان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در مقابل «دروازه آبی» فرودگاه کابل گفته که این تحقیق نباید این‌قدر طول می‌کشید.

blank

مایکل مک‌کال؛ رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا دوشنبه‌شب، ۲۷ حمل با نشر بیانیه‌ای اعلام کرد: «امیدوارم تحقیق تازه سنتکام در مورد حمله در جریان روند تخلیه از افغانستان شفاف باشد.»

او گفته که سنتکام این تحقیق را به درخواست کمیته تحقیق مجلس نمایندگان امریکا آغاز کرده بود.

او افزوده: «هرچند خوشحالم که تحقیقاتم دولت بایدن را مجبور کرد تا تحقیقات خود را درباره حمله به دروازه آبی که منجر به کشته شدن ۱۳ نظامی امریکایی و زخمی شدن ۴۵ تن دیگر شد، بازگشایی کند، اما دریافت پاسخ نباید تا این حد طول می‌کشید.»

در آن حمله نزدیک به ۲۰۰ غیرنظامی افغان نیز کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

او همچنین گفته که اگر دموکرات‌های کنگره به تعهدات قانون اساسی خود عمل می‌کردند و بر آنچه بیش از دو سال پیش رخ داده بود، نظارت می‌کردند، بسیاری از این اطلاعات می‌توانست در آن زمان آشکار شود.

به گفته مک‌کال، این تحقیق آنچه را که شاهدان به این کمیته گفته بودند تایید کرده است.

این عضو کنگره امریکا همچنین تاکید کرده که هنوز سوالات زیادی باقی مانده است که باید به آن پاسخ داده شود.

رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا خاطرنشان کرده است که طالبان در آگوست ۲۰۲۱ مردم را مجبور به تجمع در مقابل دروازه آبی فرودگاه کابل کرده بودند.

این در حالی است که پیشتر فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) با نشر یافته‌های یک تحقیق عامل حمله انتحاری در جریان روند تخلیه نظامی در آگوست ۲۰۲۱ در کابل را عبدالرحمان اللوگری معرفی کرده و گفته بود که این حمله قابل پیشگیری نبود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز گذشته گزارش داده که یافته‌های این تحقیق اظهارات برخی از نظامیان امریکایی مبنی بر این‌که عامل انتحاری پیش از انجام حمله شناسایی شده بود را رد کرده است.

در این حمله دست‌کم ۱۳ نظامی امریکایی و بیش از ۱۹۰ غیرنظامی کشته شده بودند.

در این گزارش آمده است که مهاجم انتحاری عضو داعش بود و طالبان پس از تسلط شان در افغانستان او را از زندان بگرام آزاد کرده بودند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *