آلمان از چین خواست برای پایان جنگ اوکراین کمک کند

اولاف شولتز؛ نخست‌وزیر آلمان در پایان سفر خود به چین اعلام کرد که در دیدار با شی جین پینگ؛ رییس جمهور این کشور خواستار کمک آن پکن برای پایان جنگ اوکراین شده‌است.

به گزارش رسانه‌های آلمانی، نخست‌وزیر آلمان در یک نشست خبری مشترک با شی جین پینگ درباره درباره جنگ در اوکراین، حفاظت از آب و هوا و همکاری اقتصادی صحبت کرده‌است.

او تاکید کرده که «جنگ روسیه علیه اوکراین» و تسلیح مجدد روسیه اثرات منفی قابل توجهی بر امنیت اروپا خواهد داشت. به گفته او، تاثیرات این جنگ مستقیماً بر منافع اصلی اروپا تأثیر گذاشته است و به طور غیرمستقیم کل نظم بین المللی را متاثر کرده است.

صدراعظم آلمان همچنین افزوده که در آخرین سفر خود به چین به رییس جمهور این کشور به صراحت گفته که استفاده از سلاح های هسته ای حتی نباید به عنوان تهدید به کار برده شود.

رییس جمهور چین نیز خواستار همکاری نزدیک بین دو کشور با وجود اختلافات موجود شده و افزوده که چین و آلمان با هم می‌توانند ثبات و امنیت بیشتری در جهان به وجود بیاورند.

او گفته که تا زمانی که به اصول احترام متقابل، یافتن زمینه های مشترک با وجود اختلافات و یادگیری از یکدیگر پایبند باشیم، روابط دوجانبه می تواند با ثبات ادامه یابد. وی به ضرورت همکاری بین قدرت‌های بزرگ نیز تاکید کرده است.

دولت فدرال آلمان تابستان گذشته برای اولین بار در مورد استراتژی جامع چین تصمیم گرفت. این استراتژی این کشور را که با دست سنگین رهبری کمونیست اداره می شود، به عنوان یک شریک و در عین حال رقیب سیستمی تعریف می‌کند.

مطالب مرتبط