مرکز خبرنگاران تعطیلی دو شبکه تلویزیونی توسط طالبان را محکوم کرد

مرکز خبرنگاران افغانستان ضمن محکوم کردن تعلیق فعالیت دو تلویزیون خصوصی وابسته به حزب جمعیت اسلامی و حزب اسلامی توسط طالبان آن‌ را خلاف قانون رسانه‌‌ها خواند.

blank

مرکز خبرنگاران افغانستان، تعلیق فعالیت تلویزیون‌های خصوصی «نور» و «بریا» را خلاف قانون رسانه‌های همگانی و اقدامی برای فشار و محدودکردن فعالیت‌ رسانه‌های آزاد دانسته و آن را محکوم کرده است.

فعالیت این دو رسانه به دستور کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخلف‌های رسانه‌ای وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان به تعلیق درآمده و دروازه‌های آن‌ها در کابل بسته شده‌ است.

ذبیح‌الله سادات؛ از اعضای کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخلفات رسانه‌ای طالبان به مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که فعالیت هر دو رسانه به‌دلیل «تخلف از اصول رسانه‌ای» و «منافع ملی افغانستان» تعلیق شده است.

او گفته که کمیسیون دستور داده است تا زمانی که به پرونده‌ این دو تلویزیون از سوی دادگاه طالبان رسیدگی می‌شود، دروازه‌ هر دو رسانه بسته شود.

سادات گفته است که برخی از اتهام‌های مطرح‌شده علیه تلویزیون نور، نشر موسیقی و نپوشیدن ماسک از سوی کارمندان زن این رسانه در هنگام کار است.

به‌گفته‌ او، تلویزیون بریا نیز در ارتباط به نشر سخنان اخیر گلبدین حکمتیار؛ رهبر حزب اسلامی در مورد روابط طالبان با امریکا قبلا هشدار دریافت کرده بود.

تلویزیون نور از سوی حزب جمعیت اسلامی به رهبری صلاح‌الدین ربانی حمایت می‌شود.

تلویزیون بریا نیز متعلق به گلبدین حکمتیار؛ رهبر حزب اسلامی است.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که تعلیق فعالیت تلویزیون‌های نور و بریا و بستن دروازه‌های این دو رسانه‌ خصوصی را خلاف قانون رسانه‌ها و اقدامی در جهت فشار و محدود‌کردن بیشتر فعالیت رسانه‌های آزاد می‌داند.

این مرکز افزوده است آنچه که کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخلفات رسانه‌ای طالبان به‌عنوان تخلف این دو رسانه برشمرده است، در حقیقت جزو حقوق قانونی رسانه‌ها است.

مرکز خبرنگاران افغانستان از ترکیب کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخلف رسانه‌ای طالبان نیز انتقاد کرده است که در این کمیسیون، جدا از این‌که ساختار قانونی‌اش رعایت نشده است، کارکرد آن با توجه به قانون رسانه‌ها زیر سؤال است و از آن بیشتر به‌حیث ابزاری برای تطبیق سیاست رسانه‌ای حکومت طالبان استفاده می‌شود.

طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغا‌نستان محدودیت‌های گسترده‌ای را بر فعالیت رسانه‌ها و خبرنگاران وضع کرده‌اند.

این گروه بارها خبرنگاران را بازداشت و زندانی کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *