بلینکن به چین می‌رود

آنتونی بلینکن؛ وزیر امور خارجه امریکا قرار است در آینده نزدیک به چین سفر کند.

blank

مقام‌های امریکایی اعلام کرده‌اند که قرار است آنتونی بلینکن؛ وزیر امور خارجه این کشور هفته آینده به چین سفر کند.

پولیتیکو به نقل از سه دیپلمات ارشد دولت امریکا که از افشای نام‌شان خودداری کرده‌اند، این موضوع را گزارش داده است.

بربنیاد این گزارش، سفر بلینکن به تاریخ ۲۳ ماه جاری میلادی انجام خواهد شد.

وزیر امور خارجه امریکا قصد دارد در سفر چهار روزه خود به پکن با مقام‌های ارشد دولت چین دیدار و در مورد موضوعات مختلف رایزنی کند.

انتظار می‌رود که بلینکن در این سفرش روی تنش‌ها در دریای چین جنوبی میان نیروی‌های دریایی چین و امریکا، وضعیت جزیره تایوان و همچنین مناسبات اقتصادی دوجانبه میان پکن و واشنگتن با مقام‌های چینی گفتگو کند.

روز سه‌شنبه لوید آستین، وزیر دفاع امریکا نیز برای نخستین بار و پس از گذشت ماه‌ها از آخرین نشست دوطرف در نوامبر ۲۰۲۲ با جنرال دونگ جون، همتای چینی‌اش از طریق ویدیوکنفرانس در مورد حق حاکمیت جزیره تایوان، احترام به حاکمیت ارضی چین و همکاری نظامی بر مبنای احترام متقابل گفتگو کرده‌ است.

پیش از این، وزارت دفاع چین با نشر بیانیه‌ای از درخواست آستین برای نشستی با وزیر دفاع این کشور از طریق ویدیوکنفرانس خبر داده بود.

این در حالی است که در اوایل ماه جاری میلادی هم جو بایدن؛ رییس جمهور امریکا طی تماس تلفنی با شی جین‌پینگ، همتای چینی‌اش در مورد موضوعات مختلف، از جمله حفظ صلح‌و‌ثبات در تایوان گفتگو کرده بود.

این دو رهبر همچنین در مورد حمایت چین از جنگ روسیه علیه اوکراین، رویکردهای تجارتی چین، نقض حقوق بشر در ساحه مسلمان‌نشین «شین‌ژیانگ» چین و غیرهسته‌ای‌سازی شبه جزیره کوریا صحبت کرده بودند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *