طالبان سخنگوی حزب‌التحریر را بازداشت کرده‌اند  

چند هفته پس از هشدارهای طالبان مبنی بر ممنوعیت فعالیت احزاب سیاسی، شاخه افغانستان حزب‌التحریر تایید کرده که سخنگوی این حزب دو ماه پیش از سوی طالبان بازداشت شده‌است.blank

این حزب امروز پنج‌شنبه، ۳۰ حمل در اعلامیه‌ای گفته است که سخن‌گوی حزب‌التحریر افغانستان و شماری از اعضای آن، از دو‌ ماه به این سو توسط نیروهای طالبان بازداشت شده‌‌اند. این حزب افزوده که «تنها جرم آنان دعوت و فعالیت برای إقامه دولت خلافت بر منهج نبوت می‌باشد».

توقیف‌ اعضای حزب‌التریر بعد از برگزاری گردهمایی تحت نام «خلافت؛ میراث سیاسی نبوت» در کابل به مناسبت صد و سومین سال‌روز سقوط خلافت صورت گرفت. منابع به خبرگزاری افق گفتند که علاوه بر بازداشت این افراد چند دفتر حزب التحریر در ولایات از سوی وزارت عدلیه طالبان بسته شده‌است و اعضای این حزب نمی‌توانند به صورت آزادنه فعالیت کنند.

حزب‌التحریر حزب اسلام‌گرای جهانی است که در سال ۱۹۵۳ در بیت‌المقدس توسط روحانی فلسطینی تقی‌الدین النبهانی تأسیس شده است. این حزب در بیش‌تر از ۷۰ کشور جهان فعالیت دارد. حزب‌التحریر فعالیت نظامی ندارد وبا تبلیغ و جلب جذب، برای احیای «خلافت اسلامی» تلاش می‌کند.

این در حالی است که طی یک ماه اخیر وزارت عدلیه طالبان به گونه مکرر به مسوولان احزاب سیاسی هشدار داده که از فعالیت حزبی خودداری کنند. این وزارت فعالیت احزاب را ممنوع اعلام کرده و گفته که حتا گرفتن نام حزب هم جرم پنداشته می‌شود. این اظهارات مقامات وزارت عدلیه قبلا با واکنش تند سیاسیون نیز مواجه شده بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *