زلنسکی: امریکا نمی‌گذارد اوکراین به افغانستان دوم مبدل شود

ولادیمیر زلنسکی؛ رییس جمهور اوکراین پس از تصویب کمک 61 میلیارد دالری واشنگتن به کیف توسط مجلس نمایندگان امریکا اعلام کرد که اوکراین با حمایت ایالات متحده به افغانستان دوم مبدل نخواهد شد.blank

آقای زلنسکی امروز یکشنبه، 2 ثور پس از تصویب لایحه کمک 61 میلیارد دالری برای اوکراین در مجلس نمایندگان امریکا از این کشور قدردانی کرد اما از واشنگتن خواست تا به صورت فوری این لایحه را به قانون تبدیل کند و انتقال واقعی تسلیحات را پیش ببرد.

او در گفتگویی با شبکه ان‌بی‌سی گفت: «تصویب این لایحه یک پیام قدرتمند به روسیه ارسال می‌کند که واشنگتن در کنار کیف می‌ایستد و به افغانستان دوم تبدیل نخواهد شد».

رییس جمهور اوکراین در این گفتگو افزود که این حمایت نیروهای مسلح اوکراین را تقویت می‌کند و «ما یک شانس برای پیروزی خواهیم داشت».

مجلس نمایندگان امریکا روز شنبه با 311 رای موافق و 112 رای مخالف در نهایت کمک 60.84 میلیارد دالری به اوکراین را تصویب کرد.

این لایحه اکنون به مجلس سنا که تحت کنترل دموکرات‌ها است فرستاده خواهد شد و به احتمال زیاد در آنجا مورد تایید متحدان دولت جو بایدن قرار خواهد گرفت.

این طرح ماه‌هاست به دلیل مخالفت شدید برخی قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در کنگره بلاتکلیف مانده بود.

تقریبا 26 ماه از جنگ اوکراین می‌گذرد و روسیه به آرامی در حال پیشروی در شرق اوکراین است و بمباران‌های خود را علیه شهرهای اوکراین افزایش داده است.

سنا قرار است روز سه‌شنبه روند بررسی لایحه تصویب شده توسط مجلس نمایندگان را آغاز کند. انتظار می‌رود تصویب نهایی بعضی اوقات در هفته آینده صورت گیرد که این مساله مسیر را برای امضای نهایی جو بایدن؛ رییس جمهور امریکا هموار می‌سازد.

ایالات متحده پس از ۲۰ سال حضور در افغانستان، در اسد ۱۴۰۰ از افغانستان بیرون شد که در براثر آن دولت افغانستان به دست طالبان سقوط کرد. کاخ سفید در توجیه این خروج گفت که اولویت‌های امریکا تغییر کرده و بیش از این دلیلی برای ماندن در افغانستان ندارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *