مراسم اهدای جوایز انجمن قلم امریکا پس از تحریم نویسندگان حامی غزه لغو شد

منابع رسانه‌ای از اعتراض نویسندگان و نامزدان جوایز انجمن قلم امریکا برای حمایت از مردم غزه و لغو اهدای جوایز خبر داده و اعلام کرده‌اند که مراسم اهدای جوایز انجمن قلم امریکا پس از تحریم نویسندگان در حمایت از غزه لغو شد.

blank

ده‌ها نویسنده و نامزد جوایز انجمن قلم امریکا در اعتراض به نسل‌کشی در غزه، از شرکت در مراسم انجمن قلم امریکا (پن) انصراف دادند. پس از آن این انجمن مراسم سالانه اهدای جوایزش را لغو کرد.

شماری از نویسندگان سرشناس در نامه‌ای انجمن قلم آمریکا را به «خیانت» به تعهداتش متهم کردند.

بایکوت و لغو این مراسم در بحبوحه گسترش جنبش اعتراضی به جنگ غزه رخ داده است.

انجمن قلم امریکا که بخش عمده‌ای از تلاش خود را به دفاع از آزادی بیان معطوف کرده است، روز دوشنبه اعلام کرد که مراسم هفته آینده را لغو می‌کند.

۹ نفر از ۱۰ نویسنده‌ای که برای جایزه کتاب انجمن قلم امریکا نامزد شده بودند، به دلیل عدم حمایت این مجموعه از نویسندگان فلسطینی، از این رقابت انصراف دادند.

این اقدام در بحبوحه گسترش جنبش اعتراضی رخ که در حمایت از غزه برگزار شد.

بر اساس بیانیه این گروه، از ۶۱ نویسنده و مترجم نامزد دریافت جایزه، ۲۸ نفرشان در مرحله بررسی آثار انصراف دادند.

سوزان نوسل؛ عضو هیأت مدیره انجمن قلم امریکا آمریکا گفت: «این یک رویداد دوست‌داشتنی است و زحمت زیادی برای آن کشیده می‌شود، بنابراین همه ما از این نتیجه متاسفیم؛ اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که برگزاری مراسم به روشی که امیدوار بودیم و برنامه‌ریزی کرده بودیم ممکن نیست.»

کلاریس روزاز شریف؛ مدیر برنامه‌‌های ادبی انجمن قلم امریکا هم گفت: «ما به این که نویسندگان از وجدان خود پیروی کرده‌اند بسیار احترام می‌گذاریم، چه در بخشی که [کتاب‌شان] نامزد شده‌ است باقی بمانند یا نه».

او افزود: «متاسفیم که این وضعیت بی‌سابقه به وجود آمد، به ویژه که توجه از آثار خارق‌العاده‌ای که داوران محترم، با بصیرت و سخت‌کوشی انتخاب کرده بودند، برداشته شد.»

نامزدهای قلم در هفته‌های اخیر چندین نامه‌ سرگشاده امضا کردند و به دلیل آنچه گرایش علیه غزه خوانده‌اند از این نهاد انتقاد کرده‌اند.

رژیم اسرائیل در پاسخ به حمله هفتم اکتبر حماس و گروه‌های همسو با آن، شدیدترین جنگ تاریخ خود را در باریکه غزه آغاز کرد که بنابر اعلام مقام‌های درمانی غزه تا اینجا دست‌کم ۳۴ هزار نفر در آن کشته شده‌اند.

در نامه‌ای که ماه گذشته چندین نویسنده به نام از جمله میشل الکساندر، نائومی کلاین و زینا عرفات امضا کردند، آمده: «ما معتقدیم در چارچوب جنگ مداوم اسرائیل در غزه، انجمن قلم امریکا به تعهد این سازمان برای صلح و برابری برای همه، و آزادی و امنیت برای نویسندگان خیانت کرده است.»

این نویسندگان در نامه خود آورده‌‌اند که این گروه به عنوان یک «جبهه فرهنگی» برای امریکا در «عادی‌سازی نسل‌کشی» شریک بوده است.

رژیم اسرائیل اتهام نسل‌کشی را رد می‌کند.

بسیاری از هواداران، شهروندان و مقام‌های رژیم اسرائیل این اتهام را «توهین‌آمیز» خوانده‌اند.

در همین حال، از دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه خواسته شده است که درباره این که رژیم اسرائیل دارد در غزه علیه فلسطینیان مرتکب نسل‌کشی می‌شود اظهار نظر کند. آفریقای جنوبی این پرونده را به دادگاه برده است و رژیم اسرائیل هم به شدت این اتهام را رد می‌کند و آن را «بی‌اساس» خوانده است.

انجمن قلم می‌گوید که خسارت جانی در غزه را محکوم می‌کند و یک صندوق ۱۰۰ هزار دالری (۸۱ هزار پوند) برای نویسندگان فلسطینی ایجاد کرده است.

مراسم اهدای جوایز قرار بود ۲۹ آپریل برگزار شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *