چین موضوع گشایش بندر واخان بدخشان را بررسی می‌کند

وزارت خارجه طالبان اعلام کرده است که چین موضوع گشایش بندر واخان بدخشان را بررسی می‌کند.

blank

وزارت خارجه طالبان امروز سه‌شنبه، ۴ ثور اعلام کرده که جاو شینگ؛ سفیر چین در دیدار با امیرخان متقی؛ سرپرست این وزارت گفته که پکن امکانات همکاری‌های دوجانبه درباره گشایش بندر واخان را بررسی می‌کند.

اخیرا رسانه‌های چینی گزارش دادند که این کشور ممکن است هدف طالبان را برای اتصال افغانستان به اقتصاد چین از طریق بندر واخان برآورده نکند.

وزارت امور خارجه طالبان همچنین گفته که امیرخان متقی با جاو شینگ؛ سفیر چین در کابل دیدار کرده است.

متقی مدعی شده است که طالبان فرصت‌های خوبی را در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است.

متقی از توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با چین ابراز خرسندی کرده و گفته که افزایش صادرات افغانستان به چین، پروژه مس عینک و سرمایه‌گذاری در بندر واخان نمونه بارز سیاست اقتصادی طالبان با چین است.

طالبان به نقل از سفیر چین گفته که پکن راه‌ها و امکانات همکاری‌های دوجانبه را در موضوع گشایش بندر واخان بررسی می‌کند و تلاش می‌کند تا همکاری نزدیک با افغانستان را ادامه دهد.

در خبرنامه وزارت خارجه طالبان آمده که دوطرف در این دیدار در زمینه‌های همکاری‌های دوجانبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی افغانستان و چین و تحولات اخیر منطقه گفتگو کرده‌اند.

طالبان در ماه جدی پارسال گفتند که کار ساخت جاده‌ تا مرز چین پایان یافته و افغانستان «رسما از طریق این ولایت به چین وصل شده است.»

در همین حال، رسانه‌های چینی گزارش دادند که این کشور ممکن است هدف طالبان را برای اتصال افغانستان به اقتصاد چین از طریق کریدور واخان برآورده نکند.

طبق این گزارش‌ها، چین این پروژه را یک مورد «مشکوک اقتصادی» می‌داند و با احتیاط از آن استفاده می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *