تصویب قانون انتقال پناهجویان به رواندا در پارلمان بریتانیا

پارلمان بریتانیا قانون جنجالی انتقال پناهجویان «غیر قانونی» به کشور افریقایی رواندا را تصویب کرد و به این ترتیب مسیر قانونی برای اخراج پناهجویان از این کشور هموار شد. بر بنیاد این قانون حتا افغان‌های همکار با نیروهای بریتانیایی در خطر اخراج به رواندا قرار دارند.blank

تصویب این قانون روز دوشنبه، 3 ثور ساعاتی پس از آن صورت گرفت که ریشی سوناک؛ نخست‌وزیر بریتانیا، اعلام کرد که انتقال پناهجویان که با قایق خود را به سواحل این کشور می‌رسانند، بین ۱۰ تا ۱۲ هفته دیگر آغاز می‌شود.

مجلس اعیان بریتانیا برای هفته‌ها از بررسی این لایحه بدون ارایه تضمین‌های اضافی خودداری کرده بود؛ اما سرانجام پس از تهدید نخست‌وزیر که به پارلمان فشار خواهد آورد تا نیمه‌شب دوشنبه این لایحه را تصویب کند، از موضع خود کوتاه آمد.

دولت ریشی سوناک امیدوار است که تصویب این قانون موضع حزب محافظه‌کار در انتخابات آتی پارلمان را تقویت کند.

اعضای مجلس اعیان سعی داشتند دولت بریتانیا را وادار کنند تا افغان‌هایی را که به نیروهای بریتانیایی در افغانستان کمک کرده بودند از اخراج به رواندا مستثنی کنند. آن‌ها همچنین یک ماده الحاقی مطرح کرده بودند تا پیش از آغاز پروازها اطمینان حاصل شود شرایط معاهده بریتانیا با رواندا تامین شده است و ارزیابی شود که کشوری امن است.

نخست‌وزیر بریتانیا اوایل اما روز دوشنبه گفته بود که «هیچ اما و اگری وجود ندارد. این پروازها به مقصد رواندا انجام خواهند شد».

او افزوده بود: «ما یک فرودگاه را در حالت آماده‌باش قرار داده‌ایم، هواپیماهای چارتر اداری را برای مکان‌های خاص رزرو کرده‌ایم و ۵۰۰ فرد آموزش دیده‌ داریم که برای اسکورت مهاجران غیرقانونی تا رواندا آماده هستند».

ده‌ها هزار مهاجر که بسیاری از آن‌ها از جنگ‌ها در افریقا، خاورمیانه و آسیا فرار کرده‌اند، در سال‌های اخیر با استفاده از قایق‌های کوچک که از سوی قاچاقچیان انسان تدارک دیده می‌شود، از طریق کانال مانش خود را به سواحل بریتانیا رسانده‌اند.

متوقف کردن این موج مهاجرت از اولویت‌های دولت سوناک است، اما منتقدان می‌گویند طرح انتقال پناهجویان به رواندا به جای رسیدگی به درخواست پناهندگی آن‌ها در بریتانیا، «غیرانسانی» است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *