نگرانی ایران و پاکستان درباره تهدیدات تروریستی در افغانستان‌

با پایان سفر ابراهیم رئیسی؛ رییس جمهور ایران در پاکستان، آن‌ها بیانیه‌ مشترکی را مبنی بر نگرانی از تهدیدات تروریستی در افغانستان صادر کرده‌اند.

blank

با پایان سفر ابراهیم رئیسی؛ رییس‌ جمهور ایران به پاکستان، وزارت خارجه پاکستان امروز چهارشنبه، ۵ ثور بیانیه‌ای مشترک ۲۸ ماده‌ای ابراهیم رئیسی و شهباز شریف را منتشر کرد.

رهبران ایران و پاکستان در این بیانیه گفته‌اند که حضور سازمان‌های تروریستی در افغانستان، امنیت منطقه‌ و جهان را تهدید می‌کند.

در ماده ۱۷ این بیانیه «وجود سازمان‌های تروریستی در افغانستان» تهدید جدی برای امنیت منطقه و جهان خوانده شده است.

در بیانیه آمده است که مشارکت بیشتر همه اقشار جامعه افغانستان در «تصمیم‌گیری‌های اساسی» صلح و ثبات در این کشور تقویت می‌کند.

برپایه این بیانیه، پاکستان و ایران تعهد کرده‌اند که برای توسعه افغانستان به عنوان یک کشور باثبات، مستقل و «عاری از تهدیدات تروریزم و قاچاق مواد مخدر» تلاش می‌کنند.

ابراهیم رئیسی و شهباز شریف همچنین بر اهمیت هماهنگی تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تضمین امنیت و ثبات در منطقه تاکید کرده‌اند.

در بخش‌های دیگری این بیانیه به تعامل متقابل، روابط تجارتی و اقتصادی میان ایران و پاکستان، مقابله با تروریزم، اهمیت استفاده از موقعیت جغرافیایی، لزوم حل و فصل موضوع کشمیر، آزادی زندانیان یکدیگر و درگیری‌های حماس و اسرائیل اشاره شده است.

با بازگشت طالبان به قدرت، رویدادهای امنیتی در منطقه به ویژه در کشورهای همسایه افغانستان افزایش یافته است.

طالبان گفته به گروه‌ه و افراد اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده کند.

گروه داعش خراسان و گروه شبه‌نظامی تحریک طالبان پاکستان تهدید برای ایران و پاکستان است.

پاکستان همواره طالبان را به پناه دادن و حمایت از «گروه‌های تروریستی تحریک طالبان پاکستان» متهم کرده و از طالبان خواسته علیه این گروه اقدام کند. طالبان ادعای پاکستان را همواره تکذیب کرده است.

رئيسی در سفر سه روزه به پاکستان به شهرهای لاهور و کراچی رفت و با مقام‌های پاکستانی دیدار و گفتگو کرد.

رییس‌ جمهور ایران پس از پایان این سفر به سریلانکا رفت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *