ایران خدمه کشتی توقیف‌شده «مرتبط با اسرئیل» را آزاد می‌کند

وزیر خارجه ایران اعلام کرد که خدمه کشتی توقیف‌شده مرتبط با اسرائیل آزاد می‌شوند. این کشتی با پرچم پرتگال دو هفته پیش توسط سپاه پاسداران ایران توقیف شده بود و ایران آن را «مرتبط با اسرائیل» خوانده بود.رسانه‌های ایران روز شنبه، 8 ثور گزارش داده‌اند که حسین امیرعبداللهیان؛ وزیر خارجه ایران در گفتگوی تلفنی با همتای پرتگالی خود گفته است: «موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی، مورد توجه جدی ماست و به سفرای‌شان در تهران، دسترسی قنسولی، آزادی و ‌تحویل‌شان را اعلام کرده‌ایم».

کشتی «ام‌اس‌سی اِریز» که با 25 خدمه از امارات به سوی هند در حال حرکت بود و توسط شرکت کشتیرانی بریتانیایی «گورتال» اجاره شده بود در 25 حمل در نزدیک بندر فجیره امارات از سوی نیروهای سپاه پاسداران ایران متوقف شد و به بندر عباس ایران منتقل شد. یک میلیاردر اسرائیلی به نام ایال اُفر است مالک بخشی از سهام شرکتی است که کشتی متعلق به آن بود.

پیشتر وزارت خارجه پرتگال سفیر ایران را در این رابطه احضار کرده بود و اعلام کرده بود که منتظر نتایج این اعتراض رسمی می‌ماند.

در حالی که رسانه‌های حکومتی ایران صراحتاً توقیف این کشتی را تلافی از اسرائیل به خاطر حمله به قنسولگری ایران در دمشق عنوان کردند، سخنگوی وزارت خارجه ایران بدون ارایه شواهد مدعی شده بود که این کشتی به دلیل «نقض قوانین بین‌المللی» توقیف شده است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *