امریکا «چرس» را به عنوان ماده کم‌خطر طبقه‌بندی می‌کند

رسانه‌های امریکایی گزارش داده‌اند که اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده در صدد طبقه‌بندی مجدد ماریجوانا (چرس) به‌عنوان ماده مصرفی کم‌خطرتر است.

بر بنیاد این گزارش‌ها، این تصمیم می‌تواند مسیر را برای تحقیقات راحت‌تر علمی بر روی ماریجوانا باز کند اما مصرف و فروش تفریحی ماریجوانا در امریکا همچنان غیرقانونی خواهد بود. با این حال، این یک قدم مهم در جهت قانونی شدن بالقوه آن محسوب می‌شود.

در ایالات متحده دسترسی به مواد مخدر توسط قانونی تنظیم می‌شود که انواع آن‌ها را به پنج دسته تقسیم می‌کند. تا به حال ماریجوانا در بالاترین رده مواد مخدر غیرقانونی، یعنی «گروه یک»، قرار گرفته که شامل هروئین، اکستازی و ال‌اس‌دی نیز می‌شود. این طبقه‌بندی حتی بالاتر از کوکائین است.

خبرگزاری‌های امریکایی گزارش دادند که ماریجوانا قرار است در امریکا به «گروه سه» مواد مخدر تنزل یابد و بنابراین هم‌رده با استروئیدها یا استامینوفن خواهد شد.

این پیشنهاد که هنوز باید توسط دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید بررسی شود، کاربردهای پزشکی ماریجوانا را به رسمیت می‌شناسد و تصدیق می‌کند که پتانسیل سوءمصرف آن از برخی اعتیادآورترین مواد مخدر در این کشور کمتر است. با این وجود، این امر منجر به قانونی شدن فروش ماریجوانا برای مصارف تفریحی نخواهد شد.

اگرچه ماریجوانا قبلاً در اکثر ایالت‌های امریکا قانونی شده یا امکان مصرف آن برای اهداف پزشکی وجود دارد، قوانین فدرال همچنان از این تغییرات عقب مانده است.

ماه گذشته، پس از دو کشور کوچک اروپایی، آلمان هم بزرگترین کشور اتحادیه اروپایی شد که استفاده تفریحی چرس را قانونی اعلام کرد.

مطالب مرتبط