خلیل‌زاد: بایدن پیشنهاد خروج مشروط از افغانستان را نپذیرفت

زلمی خلیل‌زاد؛ نماینده‌ ویژه پیشین امریکا در امور صلح افغانستان به کمیته‌ روابط خارجی مجلس نمایندگان آن کشور گفت که جو بایدن؛ رییس‌ جمهور امریکا پیشنهاد خروج مشروط از افغانستان را نپذیرفت.

کمیته‌ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا چهارشنبه‌شب، ۱۲ ثور گزارشی از مصاحبه زلمی خلیل‌زاد؛ نماینده‌ ویژه پیشین امریکا در امور صلح افغانستان به این کمیته‌ را منتشر کرد.

خلیل‌زاد به کمیته‌ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفت که او و آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه‌ این کشور پیشنهاد رویکرد مبتنی بر شرایط را برای اجرایی کردن توافق‌نامه‌ دوحه مطرح کرده بودند، اما سایر مقام‌ها در دولت بایدن توصیه‌ آنان با این احتمال که طالبان ممکن است دوباره به هدف قراردادن نیروهای امریکایی برگردند را رد کردند.

کمیته‌ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفته است که در نهایت هم آقای خلیل‌زاد و هم بلینکن دیدگاه آقای بایدن برای خروج بدون قیدوشرط از افغانستان را پذیرفتند.

این کمیته به نقل از آقای خلیل‌زاد گفته: «من و وزیر بلینکن این مشروط بودن را توصیه کردیم‌. این قضاوت من است. این مشروط بودن کار عاقلانه‌ای خواهد بود. اما پس از آن پاسخ این بود: آیا می‌توانید طرف مقابل (طالبان) را وادار کنید که به جنگ برنگردند؟»

براساس متنی که کمیته‌ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا منتشر کرده، زلمی خلیل‌زاد گفته که اولین‌ گام برای آغاز گفتگو میان امریکا و طالبان در زمان ریاست‌ جمهوری باراک اوباما؛ رییس جمهور پیشین امریکا برداشته شد.

او افزوده که حدود یک سال قبل از روی‌کارآمدن دونالد ترمپ، او نامه‌ای از ملا یعقوب؛ وزیر دفاع کنونی طالبان دریافت کرد که در آن گفته شده بود وضعیت فعلی راه‌حل نظامی ندارد و آنان به‌دنبال راه‌حل هستند.

خلیل‌زاد گفته است که در دوره‌ ترمپ برای او سه اولویت در مذاکره با طالبان تعیین شده بود؛ مذاکره بر سر توافقی که امکان خروج امن و منظم امریکا را فراهم کند، اطمینان از این‌که افغا‌نستان به پناهگاه سازمان‌های تروریستی تبدیل نمی‌شود و ضرورت مذاکرات بین‌الافغانی.

او اعتراف کرده است که در راستای رسیدن به توافق و اعتمادسازی، در تابستان سال ۲۰۲۰ بر دولت پیشین افغانستان برای آزادی زندانیان طالبان فشار وارد کرده است.

خلیل‌زاد افزوده است که دولت افغانستان با آزادی زندانیان مشکلی نداشت، اما با آزادی تعداد زیادی از زندانیان طالبان مخالف بود.

نماینده‌ پیشین امریکا در امور صلح افغانستان همچنین گفته است که اعلام خروج تمام نیروهای امریکا از افغانستان از سوی جو بایدن در اپریل سال ۲۰۲۱ میلادی، بر روحیه‌ نیروهای افغا‌نستان تأثیر منفی گذاشت و موازنه‌ قوا در میدان جنگ را تغییر داد.

خلیل‌زاد به کمیته‌ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفته که هیچ‌کس ارزیابی نکرده است که آیا طالبان به توافق‌نامه‌‌ دوحه پابند بوده‌اند یا خیر.

او در پاسخ به پرسشی که آیا توسط طالبان فریب خورده است یا خیر، گفته است: «نه، نمی‌دانم. هیچ‌کس در کل صادق نیست اما آنان و ما مذاکره کردیم. تعهداتی دادند، تعهداتی دادیم. توافق براساس شرط بود. ما آنان را در نهایت تحت شرایط قرار ندادیم.»

کمیته‌ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا ماه‌ها است که روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را بررسی می‌کند و در این راستا از مقام‌های مختلف وزارت خارجه‌ آن کشور خواسته است که شهادت دهند.

این کمیته تا اکنون پنج بخش از رونویسی مصاحبه‌ها با مقام‌های وزارت خارجه‌ امریکا در مورد خروج از افغانستان را منتشر کرده است‌.

مایکل مک‌کال؛ رییس کمیته‌ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا بارها از تصمیم دولت بایدن برای خروج از افغانستان انتقاد کرده و تعامل این کشور با طالبان را زیرسؤال برده است‌.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *