وزیر فرهنگ طالبان بر حفاظت از آثار باستانی معدن «مس عینک» تاکید کرد

وزارت معادن و پترولیم طالبان اعلام کرد که وزیران معادن و اطلاعات و فرهنگ و معین وزارت انرژی و آب این گروه و سفیر چین در کابل از معدن مس عینک لوگر بازدید کرده‌اند و در جریان این بازدید بر حفاظت از آثار باستانی در جریان استخراج این معدن تاکید شده‌است.

همایون افغان؛ سخنگوی وزارت معادن و پترولیم طالبان در صفحه ایکسش نوشته‌است که این اعضای کابینه این گروه و سفیر چین در کابل امروز چهارشنبه، 19 ثور از معدن مس عینک لوگر بازدید کرده‌اند.

شهاب‌الدین دلاور؛ وزیر معادن و پترولیم طالبان در جریان این بازدید پیشرفت‌ها و کار پروژه مس عینک را از نزدیک نظارت و ارزیابی کرده‌است.

همچنین وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان در مورد آثار باستانی ساحه و حفاظت صحبت کرده و خواهان آغاز کار پروژه مس عینک شده‌است. او وعده داده که به شرکت تطبیق کننده پروژه منظور تسریع کار این پروژه همکاری خواهد کرد.

بر بنیاد اعلام سخنگوی وزارت معادن طالبان، مسوولان شرکت «ام‌سی‌سی» از پیشرفت‌ها و فعالیت‌های کاری پروژه مس عینک به وزیران این گروه معلومات ارایه کرده و افزوده‌اند که قرار است کار این پروژه به‌زودی آغاز شود.

آنان همچنین از نهایی شدن طرح حفاظت آثار باستانی، اعمار کمپ‌ها، پیشرفت امور اکتشافی معدن غربی عینک و سایر موارد خبر داده‌ و افزوده‌اند که بیشتر مشکلات پروژه حل شده‌است.

آن گفته‌اند: «آماده آغاز عملی کار پروژه هستیم و با این پروژه به آثار باستانی در ساحه صدمه وارد نخواهد شد».

معدن مس عینک در ولایت لوگر در جنوب کابل از مهم‌ترین معادن افغانستان به شمار می‌رود که افزون بر داشتن مس در مقادیر بزرگ و سایر سنگ‌های معدنی، آثار باستانی از دوره بودیزم در قرن پنجم و ششم میلادی را هم در خود جا داده‌است. طالبان استخراج این معدن را به یک شرکت چینی سپرده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *