امریکا از «احتمال» نقض قوانین بین‌المللی توسط اسراییل خبر داد

وزارت خارجه امریکا اعلام کرده است که رژیم اسراییل «احتمالا» در جنگ غزه قوانین بین‌المللی درباره سلاح را نقض کرده است.

وزارت خارجه امریکا با نشر گزارشی اعلام کرده است که اسراییل هنگام استفاده از تسلیحات امریکایی در غزه «ممکن است» قوانین بشردوستانه‌ بین‌المللی را نقض کرده باشد.

به گفته رویترز در گزارش ۴۶ صفحه‌ای وزارت امور خارجه امریکا به کنگره این کشور آمده است که دولت امریکا گزارش‌های متعددی را بررسی کرده که پایبندی رژیم اسرائیل به تعهدات قانونی و بهترین شیوه‌ها برای کاهش آسیب به غیرنظامیان را زیر سؤال می‌برد.

این موارد شامل حملات اسراییل به زیرساخت‌های غیرنظامی، حملات به مناطق پرجمعیت و دیگر موارد می‌شود.

در همین حال، در گزارش آمده: «مشخص نیست آسیب غیرنظامی مورد انتظار نسبت به هدف نظامی گزارش‌شده بیش از حد بوده است یا خیر».

در این گزارش که واشنگتن تصمیم گرفته است آن را از حالت محرمانه خارج کند، آمده است که «نقض انفرادی» لزوما به معنای نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه از سوی اسرائیل نیست.

موارد متعددی نیز از کشته شدن کارکنان نهادهای بشردوستانه و وقوع عملیات نظامی در مکان‌های حفاظت شده در این گزارش آمده، اما مجددا تأکید بر این است که نتیجه‌گیری قطعی در مورد استفاده از سلاح‌های امریکایی «ممکن نیست».

گروه حقوق بشری عفو بین‌الملل در اواخر اپریل نیز نشان داد تسلیحات ارائه شده توسط ایالات متحده به اسرائیل در «نقض جدی» قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر مورد استفاده قرار گرفته و در گزارش خود موارد خاصی از مرگ و جراحات غیرنظامیان و نمونه‌هایی از استفاده‌ی غیرقانونی از سلاح‌های مرگبار را شرح داد.

امریکا ۶۵ درصد تسلیحات مورد نیاز اسراییل را تامین می‌کند و پس از امریکا آلمان و ایتالیا قرار دارند.

مطالب مرتبط