واکنش‌های رهبران سیاسی و طالبان به جان باختن رییس‌ جمهور ایران

جان‌باختن ابراهیم رئیسی؛ رییس‌ جمهور و حسین امیرعبداللهیان؛ وزیر خارجه‌ ایران در سانحه‌ سقوط چرخبال با واکنش گسترده گروه‌ها و چهره‌های سیاسی و مقامات طالبان در افغانستان مواجه شده است.

دفتر نخست‌وزیر طالبان، امروز دوشنبه، ۳۱ ثور اعلام کرد که این گروه به خانواده‌های قربانیان، ملت و حکومت ایران تسلیت می‌گوید و «در این غم» خود را شریک می‌داند.

در همین حال،  «شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» نیز با نشر اعلامیه‌‌ای جان باختن رییس‌ جمهور ایران و سایر مقام‌های آن کشور را تسلیت گفت.

در اعلامیه‌ این شورا آمده: «مردم افغانستان و ایران در طول تاریخ مشترک، در شادی و اندوه همدیگر شریک بوده اند و بدون تردید این رویداد اندوه‌بار، تنها به ملت ایران منحصر نمانده و مردم افغانستان نیز از آن به شدت متاثر و متالم شده اند.»

«جبهه مقاومت ملی افغانستان» به رهبری احمد مسعود، افزوده است که «ما در این شرایط دشوار و در این غم و مصیبت بزرگ در کنار دولت و ملت بزرگ ایران هستیم و خود را شریک این ماتم بزرگ می‌دانیم.»

«جبهه آزادی افغانستان» نیز جان باختن رییس‌ جمهور و سایر مقام‌های ایران را در سانحه‌ هوایی را تسلیت گفته و افزوده است که «مردم ایران سال‌های سال میزبان میلیون‌ها هم‌وطن ما بوده و در سال‌های سخت و دشوار در کنار مردم ما ایستاده است. »

این جبهه گفته: «ایمان داریم که جمهوری اسلامی ایران آسیب و بحران ناشی از این حادثه را مدیریت کرده و از آن عبور خواهند کرد و افغانستان نیز روزی از چنگال گروه‌های تروریستی رها شده و مردم ایران و افغانستان مثل همیشه در همسایگی مسالمت آمیز خواهند زیست.»

حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به رهبری محمد محقق نیز این حادثه را به مردم ایران تسلیت گفته و افزوده است که «برای ایران اسلامی ثبات و اقتدار روزافزون آرزو می‌نماید.»

محمد کریم خلیلی؛ رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان نیز این حادثه را تسلیت گفته و افزوده که با مردم و دولت ایران ابراز غم‌شریکی و همبستگی می‌کند.

حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز جان باختن رییس‌جمهور و سایر مقام‌های ایران را تسلیت گفته است.

در اعلامیه‌ این حزب آمده است که «رییس جمهور رئیسی از بدو احراز مسئولیت زعامت دولت، برای توسعه و شکوفایی اقتصاد ایران در داخل و توسعه‌ روابط با همسایگان و تامین اجماع منطقه‌ای در راستای همگرایی و توسعه‌ی جمعی منطقه تلاش کرد.»

بسیاری دیگر از شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی افغانستان نیز به این حادثه واکنش نشان داده‌ و با دولت و مردم ایران ابراز همدردی کرده‌اند.

چرخبال حامل رییس جمهور وزیر خارجه‌ و شماری دیگر از مقام‌های ایران دیروز در منطقه‌ ورزقان ولایت آذربایجان شرقی این کشور سقوط کرد.

عملیات جستجو و نجات تا صبح امروز ادامه داشت و پس از مشخص شدن محل دقیق سقوط چرخبال و رسیدن گروه‌های امداد به این محل، دولت ایران اعلام کرد که رییس‌جمهور این کشور و همراهانش در این حادثه جان باخته‌اند.

مطالب مرتبط