حاشیه‌های سفر حقانی به امارات؛ از دیدار با مقامات امنیتی امریکا تا گفتگو با اشرف غنی

سفر سراج‌الدین حقانی؛ وزیر داخله طالبان و فرد تحت تعقیب امریکا در راس هیأتی به امارات متحده عربی سفر کرده با حاشیه‌هایی همراه بوده است.منابع می‌گویند که امنیتی‌های امریکا حقانی را به هدف بازداشت نه بلکه به هدف گفتگو درباره نگرانی‌های امنیتی ملاقات خواهد کرد.

هرچند مقامات طالبان امروز اعلام کردند که هدف این سفر گفتگو با مقامات امارات درباره روابط امنیتی، اقتصادی، تسهیل روند صدور ویزا و موضوع زندانیان افغانستان است؛ اما منابع می‌گویند که دیدار و گفتگو با مقامات امنیتی امریکا از دیگر اهداف این سفر وزیر داخله طالبان است.

دو منبع معتبر در کابل گفتند که سراج‌الدین حقانی،در سفر به امارات متحده عربی با مقام‌های امنیتی امریکا دیدار خواهد کرد و با آنان درباره نگرانی‌های امنیتی گفتگو می‌کند.

انتظار می‌رود در دیدار مقامات امریکایی با وزیر داخله طالبان موضوع گشت‌زنی هواپیماهای بی‌سرنشین امریکایی در فضای افغانستان، موضوع زندانیان امریکایی در زندان‌های طالبان، موضوع نام مقام‌های ارشد طالبان در لیست سیاه امریکا و برخی موضوعات دیگر مورد بحث قرار گیرد.

پس از خروج امریکا از افغانستان هواپیماهای بی‌سرنشین این کشور به گشت‌زنی در آسمان افغانستان ادامه دادند. مقام‌های طالبان گفتند که حریم هوایی افغانستان در «اشغال امریکا» است و آن‌ها ادامه گشت‌زنی این پهپادها را زورگویی امریکا قلمداد کردند.

همچنین امریکا تایید کرده بود که دو شهروند این کشور نزد طالبان زندانی‌اند. یکی از این زندانی‌ها رایان کوربت است که در ماه اگست ۲۰۲۲ بازداشت شد و هویت فرد دومی هنوز روشن نیست.

مقامات امریکایی در دیدارهای خود در دوحه با طالبان نیز درباره آزادسازی زندانیان امریکایی از زندان‌های این گروه گفتگو کرده بودند اما توافقی حاصل نشده بود.

دیدار حقانی با اشرف غنی

همزمان با این موارد، منابع مطلع گفته‌اند که سراج‌الدین حقانی در این سفر با وساطت دولت امارات متحده عربی با اشرف غنی؛ رییس جمهور فراری افغانستان دیدار و گفتگو کرده‌است. منابع گفتند که برادر امیر امارات متحده‌ عربی و مسول امنیتی ابوظبی ملاقات اشرف غنی و حقانی‌ها را هماهنگی کرده‌اند

خبرگزاری افق نمی‌تواند به‌گونه مستقل این اطلاعات را تایید و یا رد کند.

اشرف غنی بعد از فرار از افغانستان در 24 اسد 1400 نخست به ازبکستان و سپس به امارات متحده عربی رفت. با فرار او طالبان وارد کابل شدند و پایتخت را تصرف کردند و اشرف غنی از آن زمان تا کنون در امارات به سر می‌برد.

مطالب مرتبط