ظلم طالبان بر زنان افغانستان؛ ۴۰ سال پیشرفت با ۷۰ فرمان نابود شد

بخش زنان سازمان ملل متحد خواهان پایان‌ دادن به ظلم طالبان بر زنان افغانستان شده می‌گوید: «جهان برای پایان‌ دادن به ستم‌ بر زنان افغانستان فورا اقدام کند

بخش زنان سازمان ملل متحد امروز دوشنبه، ۲۱ جوزا با نشر گزارشی تازه‌اش گفته: «ظلمی که زنان و دختران افغانستان از آگست ۲۰۲۱ به این‌سو، تجربه می‌کنند از نظر مقیاس و تأثیر نسلی بی‌نظیر است.»

این سازمان‌ گزارش جدید خود از وضعیت زنان افغانستان تحت حاکمیت طالبان را نشر کرده و خواستار اقدام فوری جهانی برای پایان دادن به ستم جاری بر زنان کشور شده است.

گزارش این نهاد حاوی نظرسنجی و نمایه زنانی است که تبعیض جنسیتی را پس از تسلط طالبان تجربه کرده‌اند و بیان‌ می‌کند که چگونه ۴۰ سال پیشرفت در زمینه حقوق زنان، با صدور بیش از ۷۰ فرمان از سوی‌ طالبان، در کمتر از سه سال از بین رفت.

بخش زنان سازمان ملل خاطرنشان کرده که انزوای اجتماعی زنان و دختران را به ناامیدی سوق می‌دهد.

بربنیاد آمار ارایه شده از سوی این نهاد، تنها یک درصد از زنان احساس می‌کنند که در جامعه نفوذ دارند، همین‌گونه ۸ درصد زنان سروی شده از آگست ۲۰۲۱ تا کنون حداقل یک‌ زن را می‌شناسند که خودکشی کرده و ۱۸ درصد از اشتراک‌کنندگان می‌گویند که در سه ماه گذشته، یک بار هم با زنان خارج از خانواده‌شان دیدار نکرده‌اند.

از سوی دیگر، نمایه جنسیتی این نهاد نشان می‌دهد که ترک تحصیل ۱.۱ میلیون دختر و‌ ممنوعیت بیش از ۱۰۰ هزار زن از رفتن به دانشگاه با یک در ۵۰ رویداد مرگ‌ومیر مادران در افغانستان مرتبط است.

یکی از اشتراک کنندگان در این نظرسنجی گفته: «زنان خواهان حق تصمیم‌گیری هستند، نه فقط در خانه‌های‌شان، بلکه در دولت و دیگر فضاها. آنان تحصیل و کار می‌خواهند‌؛ حقوق خود را می‌خواهند.»

در همین حال، نمایه جنسیتی ارایه شده از افغانستان توسط این نهاد، نشان می‌دهد که با گذشت نزدیک به سه سال از حاکمیت طالبان بر کشور، عزم زنان برای گرفتن حق‌شان قوی‌تر می‌شود.

آلیسون داویدیان؛ نماینده ویژه زنان سازمان ملل در افغانستان، گفته: «زنان افغان مقاومت فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهند. در مواجهه با چالش‌های باورنکردنی، زنان به اداره سازمان‌ها، مشاغل و ارایه خدمات ادامه می‌دهند. ما باید روی مقاومت آنها سرمایه گذاری کنیم و افغانستان باید در صدر اجندای بین‌المللی قرار بگیرد.»

بخش زنان سازمان ملل همچنان توصیه کرده است که برای مبارزه با این‌ وضعیت، از سازمان‌های جامعه مدنی زنان افغانستان با تخصیص بودجه درازمدت حمایت شود.

به گفته این سازمان، جامعه جهانی از اقداماتی که می‌تواند به طور ناخواسته از سیاست‌ها، هنجارها و ارزش‌های تبعیض‌آمیز طالبان حمایت یا آن را عادی‌سازی کند، جلوگیری کنند.

این نهاد همچنان توصیه کرده: «اطمینان حاصل شود که حداقل ۳۰ درصد از تمام کمک‌های مالی به افغانستان به ابتکاراتی اختصاص می‌یابد که صراحتاً با هدف ارتقای برابری جنسیتی، حقوق زنان و اجتناب از حمایت از پروژه‌های کور جنسیتی صورت می‌گیرد.»

این نهاد در نهایت پیشنهاد کرده است که حقوق بشر با تمرکز ویژه بر حقوق زنان، به عنوان یک جنبه اساسی در تمام فعالیت‌های بشردوستانه و مداخلات اساسی نیازهای انسانی گنجانیده شود.

این گزارش در حالی نشر می‌شود که از بدو تسلط طالبان به این‌سو، زنان از آموزش، تحصیل، کار و‌ حضور در شماری از اماکن عمومی منع شده‌اند و‌ بر سفرهای‌شان از سوی این گروه ممنوعیت وضع شده است.

مطالب مرتبط