پایان نشست دوحه؛

رزماری دیکارلو: انتظار نداشته باشید سازمان ملل مشکلات افغانستان را حل کند

رزماری دیکارلو؛ معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی و صلح که ریاست و سومین نشست دوحه به میزبانی این سازمان را بر عهده داشت در پایان این نشست اعلام کرد که نباید انتظار داشت سازمان ملل مشکلات افغانستان را حل کند.

خانم دیکارلو که امروز دوشنبه،‌ 11 سرطان در یک نشست خبری در پایان نشست سوم دوحه صحبت می‌کرد با اشاره به مشکلات و چالش‌های افغانستان گفت: «انتظار نداشته باشید سازمان ملل می‌تواند مشکل افغانستان را حل کند، هیچ‌کس نمیداند چه قرار است اتفاق بیفتد».

او افزود که که در این نشست درباره ضرورت حکومت‌داری فراگیر و احترام به حقوق اقلیت‌ها گفتگو شده است. او تاکید کرد که افغانستان تحت کنترل طالبان نمی‌تواند با محروم کردن نیمی از جمعیتش به جامعه بین‌المللی بازگردد و محرومیت زنان و دختران از کار و تحصیل، به تاخیر انداختن توسعه افغانستان است.

رزماری دیکارلو همچنین با اشاره به انتقادات و اعتراضات گسترده درباره برگزاری این نشست با حضور طالبان و حذف جامعه مدنی، زنان و موضوع نقض حقوق بشر از آن، گفت که از انتقادهای واردشده به این نشست آگاه است. او گفت: «ما هنوز در آغاز روند قرار داریم».

او گفت:«زنان بر سر میز مذاکره با طالبان نبودند اما صدای آنان را شنیدیم. آنان حق دارند در چنین نشست‌ها حضور داشته باشند».

معاون دبیر کل سازمان ملل افزود که پیش‌بینی می‌کند در آینده گروه‌های کاری در بخش‌های دیگر به ویژه حقوق بشر و زنان و دختران نیز تشکیل شود.

او همزمان به شکل‌گیری یک روند ساختارمند که شرایط و انتظارات همه طرف‌ها را برآورده کند، تاکید کرد.

رزماری دیکارلو گفت که نشست دوحه براساس پیشنهادهای ارزیابی هماهنگ‌کننده مستقل سازمان ملل متحد که توسط شورای امنیت این سازمان تایید شده بود، برگزار شده‌است. او تایید کرد که در این نشست روی تشکیل دو کارگروه بخش خصوصی و محو خشخاش توافق شده است.

این مقام سازمان ملل همچنین گفت که نشست دوحه به معنای عادی‌سازی روابط با طالبان یا به رسمیت شناختن این گروه نیست.

سومین نشست دوحه به میزبانی سازمان ملل و در سایه انتقادهای گسترده از عدم حضور زنان و دعوت طالبان در این نشست به روزهای یکشنبه و دوشنبه در شهر دوحه برگزار شد.

هرچند که سازمان ملل گفته در ادامه این نشست با فعالان حقوق بشر و زنان نیز گفتگوی مجازی خواهد شد اما بسیاری از کنشگران حقوق بشر افغانستان این گفتگو را تحریم کرده‌اند و گفته‌اند که در آن شرکت نمی‌کنند.

طالبان نیز گفته‌اند که با پایان نشست دو روزه دوحه، گفتگوهای بعدی با این نشست ربطی ندارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *