داوودزی: مذاکرات حکومت و طالبان ماه‌های آینده آغاز خواهد شد

شورای عالی صلح با اشاره به پیشرفت‌ها در مذاکرات صلح می‌گوید مردم تا چند ماه آینده شاهد مذاکرات مستقیم حکومت و طالبان خواهد بود.

blank

عمرداوودزی رییس دبیرخانه شورای عالی صلح و نماینده خاص رییس جمهور در امور اجماع منطقوی امروز در کنفرانس خبری گفت برای آغاز مذاکرات مستقیم حکومت و طالبان، مذاکرات امریکا، اقشار سیاسی و جامعه مدنی با این گروه ضروری بود اما این نشست‌ها نباید مذاکرات نهایی باشد بلکه زمینه‌ساز برای مذاکرات مستقیم حکومت و طالبان شود.

آقای داوودزی افزود هرچند برای کشاندن طالبان به میز مذاکرات مستقیم با حکومت، ابتکارات ناهماهنگ از سوی کشورهای منطقه صورت گرفته اما هنوز هم برخی از این کشورها که بالای طالبان اثرگذار استند، صادقانه این گروه را برای مذاکرات تشویق نمی‌کنند. وی تاکید می‌کند، برای حاضر کردن طالبان به میز مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان باید فشارهای نظامی و سیاسی   از سوی کشورهای منطقه‌ بالای این گروه افزایش یابد.

آقای داوودزی تصریح کرد: «همان طوری که ما سال جاری میلادی را سال صلح نام گذاری کردیم با گذشت هر روز علایم رسیدن به صلح بیشتر به چشم می‌خورد. ما در چند ماه آینده شاهد مذاکرات مستقیم دولت افغانستان با طالبان می‌باشیم که این مذاکره، مذاکره اصلی است و نتیجه راه حل سیاسی قضیه افغانستان می‌باشد.»

رییس دبیر خانه شورای عالی صلح می‌گوید با نزدیک شدن به مذاکرات مستقیم با طالبان اجماع ملی در مورد پروسه صلح ضروری است.

وی می‌افزاید بهترین راه برای دست‌یابی به اجماع ملی در مورد صلح برگزاری لویه جرگه مشورتی است. به گفته او، قرار است لویه جرگه مشورتی صلح به تاریخ ۲۶ ماه جاری برای سه روز برگزار شود.

آقای داوودزی می‌گوید در طرزالعمل که برای برگزاری لویه جرگه تهیه شده در آن ۳۰ درصد به زنان و دختران حق اشتراک در این نشست در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: «تیم مذاکراتی که با طالبان مذاکره می‌کند باید از تمام همه اقشار جامعه نمایندگی کرده بتواند. در لویه جرگه همه اقشار جامعه به دولت مشوره می‌دهند که مذاکرات با طالبان از کجا شروع شود و به چه شکل به پیشبرده شود و در تفاهمات که با طالبان صورت می‌گیرد، خطوط سرخ کجا است و تا کجا پیش رفته می‌تواند.»

در همین حال صلاح الدین ربانی وزیر خارجه می‌گوید در پروسه صلح باید صدای تمام اقشار جامعه از جمله زنان شنیده شود.

آقای ربانی می‌افزاید، حقوق زنان در پروسه صلح قابل معامله نیست و در شرایط کنونی حکومت افغانستان هیچ گونه عقب‌گردی نخواهد داشت و اجازه نمی‌دهد که دست‌آوردهای مهم حقوق بشری یک ونیم دهه اخیراز بین برود.

وی تصریح کرد: «در روند صلح، ارزش‌های حقوق بشری به ویژه حقوق زنان قابل معامله نیست؛ صلحی که در آن حقوق زنان در نظر گرفته نشده باشد، به معنای نادیده گرفتن و قربانی بخشی از پیکر جامعه است و این گونه صلح متارکه موقت جنگ است نه صلح دایمی.»

از سوی‌هم سیماسمر رییس کمیسیون حقوق بشر می‌گوید نقش زنان باید در پروسه صلح معنی دار باشد نه این که به گونه سمبولیک از آنها استفاده ابزاری شود. خانم سمر تاکید کرد که ارزش‌های حقوق بشری و حقوق زنان در مذاکرات صلح معامله نشود.

وی می‌افزاید:«زمانی که ما اولین گام‌های خود را برای تهیه موافقت‌نامه صلح بر می‌داریم، زنان باید در تهیه و تطبیق آن سهم داشته باشد در غیرآن ما با نصف جامعه صلح می‌کنیم که خود به خود نشان دهنده این است که ما طرف صلح نمی‌رویم.»

با این همه شورای عالی صلح می ‌گوید هیچ معامله پنهانی در مورد صلح نخواهد شد بلکه تمام صلاحیت‌ها در مورد پیش برد مذاکرات مستقیم با طالبان از طریق لویه جرگه به حکومت داده خواهد شد.

این در حالی است که رییس جمهور غنی هفته گذشته دستور تشکیل لویه جرگه مشورتی در مورد صلح را به منظور ایجاد اجماع ملی صادر کرد.

مطالب مرتبط