هجوم طالبان بر گلران هرات؛ این ولسوالی تا آستانه سقوط پیش رفت

ناامنی‌ها در ولسوالی گلران ولایت هرات افزایش یافته است. بامداد امروز (چهارشنبه، ۵ جوزا) طالبان مسلح بالای دو پوسته نیروهای ارتش ملی و پولیس در این ولسوالی حمله کردند.

blank

منابع معتبر به خبرگزاری افق، گفته‌اند که در حملات طالبان در گلران، دست کم ۸ نیروی دولتی کشته و ۱۶ تن دیگر زخمی شده‌اند.
این منابع افزوده‌اند که ولسوالی گلران در یک قدمی سقوط به دست طالبان قرار داشته است.

عبدالغنی نوری؛ ولسوال گلران به خبرگزاری افق، گفت که در حملات اخیر پنج سرباز ارتش نیز به دست طالبان اسیر شده‌اند.

این حمله طالبان نشان داد که طالبان در ولایت هرات قدرتمند شده‌اند و در صورتی که جلو حملات شان گرفته نشود، گراف ناامنی‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

عبدالقیوم رحیمی؛ والی هرات در صحبت با خبرگزاری افق، می‌گوید که بامداد امروز پوسته‌های نیروهای دولتی در ولسوالی‌های گلران و غوریان زیر فشار طالبان قرار داشته است، اما نیروهای افغان تلفات سنگین به طالبان وارد کرده اند.
اما تاکنون از شمار تلفات طالبان گزارشی در دست نیست.

انتقادها از عدم مدیریت ولسوال گلران

انتقادهای مطرح می‌شود که عبدالغنی نوری؛ ولسوال گلران در هنگام حملات طالبان در ولسوالی حضور نداشته و در مرکز شهر هرات بوده است.
چندین مورد باشندگان گلران از عدم مدیریت عبدالغنی نوری، در این ولسوالی انتقاد کرده‌اند. این باشندگان مدعی هستند که ولسوال سواد کافی ندارد و با آن‌ها برخورد بدی دارد و باید تبدیل شود.
این شکایت‌ها به گوش والی هرات نیز رسیده است.
عبدالغنی نوری؛ ولسوال گلران از قوم‌های محی الدین نوری، معاون پیشین والی هرات است. گفته می‌شود که از سوی برخی از حلقات حمایت می‌شود.
ولسوال گلران در صحبت با خبرگزاری افق، ناتوانی مدیریتی را رد می‌کند.

blank

افزایش ناامنی‌ها در هرات

در این اواخر تحرکات طالبان مسلح در ولسوالی‌های شیندند، پشتون زرغون، اوبه، کشک کهنه، کشک رباط سنگی و گلران افزایش یافته است.
چند شب بیش طالبان بالای پوسته نیروهای دولتی در منطقه‌ی موسوم به «زیارتجاه» در ولسوالی گذره نزدیک به شهر هرات حمله کردند. در نتیجه این حمله سه نیروی دولتی کشته شدند.

غلام حبیب هاشمی؛ عضو شورای ولایتی هرات مداخله کشورهای همسایه و نبود نیرو و امکانات کافی را از دلایل افزایش ناامنی‌ها در ولسوالی‌ها عنوان می‌کند.
او به افق، گفت که باید حکومت در راستای مهار ناامنی‌ها تلاش کند و هر نوع بی‌پروایی غیر قابل جبران خواهد بود.

مطالب مرتبط