دادگاه نخست‌وزیر هند را در قضیه «قتل عام مسلمانان گجرات» تبرئه کرد

دادگاه هند با صدور حکمی تمامی مسوولان پیشین ایالت گجرات این کشور، از جمله نرندرا مودی؛ نخست وزیر فعلی هند را در قضیه قتل عام حدود ۱۰۰۰ مسلمان تبرئه کرد.blank

رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که دادگاه هند سرانجام حکم مربوط به پرونده «قتل عام‌های فجیع» ایالت گجرات را اعلام کرد.

طبق حکم دادگاه نرندرا مودی؛ نخست وزیر کنونی هند که حین قتل عام، مقام ارشد ایالت گجرات بود، به همراه تمام مسوولان امنیتی این ایالت تبرئه شده‌اند.

دادگاه در حکم خود تصریح کرد: «مدرکی وجود ندارد که طبق آن بتوانیم مسوولین وقت ایالت گجرات را در قتل عام ها شریک بدانیم.»

کمیته تحقیقات این پرونده هرگونه دستور رسمی برای کشتار مسلمانان را رد کرده و تاکید کرد که کشته شدن این تعداد شهروند هندی اتفاقی بوده است.

به این ترتیب نخست وزیر هند در یکی از جدی‌ترین پرونده‌هایی که علیه او وجود داشت تبرئه شده‌است.

این درحالی است که حتی دولت امریکا مودی را عامل کشتار فجیع سال ۲۰۰۲ ایالت گجرات اعلام کرده و تازمان نخست‌وزیر شدن او سفرش به امریکا را ممنوع اعلام کرده بود.

در حمله هندوهای افراطی ضد مسلمانان در در سال ۲۰۰۲ در ایالت گجرات هند حدود ۱۰۰۰ مسلمان کشته شدند و آن زمان مودی در راس این ایالت بود.

نرندرا مودی در حالی در این قضیه از سوی دادگاه برائت گرفته که دادگاه عالی هند اخیرا نیز در حمایت از هندوهای افراطی و حزب «بهاراتیا جاناتا» (حزب حاکم) طی حکمی، زمین مسجد بابری را به هندوها واگذار و اعلام کرد، آن‌ها می توانند معبد «رام» را در زمین این مسجد در شهر فیض آباد ایالت «اوتارپرادش» بنا کنند.

مطالب مرتبط