«هراتی‌ها برای فساد به تفریحگاه‌ها می‌روند»؛ خشم مردم از اظهارات یک وکیل پارلمان

حمیدالله حنیف؛ نماینده هرات در مجلس نمایندگان در نشست عمومی این مجلس، اتهام سنگینی بر هراتیان وارد کرده‌ و گفته‌است: «فساد اخلاقی [در هرات] بیداد می‌کند، یک روز جمعه شما در بیرون از شهر بروید، صدتا موتر اگر به بیرون به تفریح برود، ۷۰ فیصد برای فساد اخلاقی است و بارها گیر آمده‌است.»

blank

بسیاری از باشندگان هرات در روزهای جمعه به تفریحگاه‌ها می‌روند و نسبت به گذشته حضور هراتیان در تفریحگاه‌ها به شدت افزایش یافته‌است.

از نظر مردم،‌ یکی از دلایل این امر، استفاده از موترهای ویشی یا فرمان راسته است که قیمت پایینی دارد و طبقه کم درآمد هرات نیز حالا می‌توانند که با استفاده از این موترها به «میله» بروند.

اتهام حمیدالله حنیف اما باعث شکل‌گیری اعتراض گسترده هراتیان مخصوصاً در شبکه‌های اجتماعی شده‌است. کاربران فیسبوک این سخنان آقای حنیف را «شرم‌آور»، «بازی‌ با آبروی هرات» و «زیر سؤال‌بردن عزت هراتیان» تلقی کرده‌اند.

پیش از این حمیدالله حنیف که سابقه کار در دانشگاه دولتی هرات را نیز دارد، به عالمی میانه‌رو مشهور بود. او به همین خاطر، رای زیادی در انتخابات پارلمانی کسب کرد.

اما اکنون شمار افرادی که در انتخابات پارلمانی به آقای حنیف رأی داده‌اند، از این کارشان ابراز پشیمانی کرده‌اند.

لطمه به عزت هرات
سید یحیی حزین موسوی؛ استاد دانشکده ادبیات دانشگاه هرات، حمیدالله حنیف را به «دروغ‌گویی» متهم کرده‌است.

او در فیسبوک‌‌اش نوشت: «دروغ میگه، چنین نیست [فساد اخلاقی کم است]، بر اساس کدام تحقیق و کدام سند؟ وای برما؛ از ماست که بر ماست.»

الهام وحیدی؛ یکی از کاربران در فیسبوک‌اش نوشته‌است: «اصلاً عاقلانه و منصفانه نیست که یک شهر را به بدی متهم ساخت؛ آن‌هم از آدرس نماینده مردم، افسوس به شما وکیل صاحب. یعنی واقعاً می‌شرمم که از هرات هستم.»

عبدالرحیم صالحی تیموری؛ عضو شورای ولایتی هرات هم گفته‌است: «جناب حنیف صاحب شما به عزت مردم هرات لطمه وارد کردید، ما از جناب‌عالی انتظارهای بیشتری داریم، سخن‌تان کاملا نادرست بود.»

«۸۰ تازیانه زده‌شود»
رفیع زیارتجایی؛ یکی دیگر از کاربران فیسبوک در واکنش به ادعای مولوی حنیف مبنی بر افزایش فساد اخلاقی در هرات نوشته‌است که وی به حکم قرآن «فاسق» است و باید ۸۰ تازیانه بخورد.

او با استناد به ترجمه قرآن کریم نوشته‌است: «کسانی که زنان پاک‌دامن را متهم می‌کنند، سپس چهار شاهد (بر مدعای خود) نمی‌آورند، آن‌ها را ۸۰ تازیانه بزنید و شهادت‌شان را هرگز نپذیرید و آن‌ها همان فاسقان‌اند.»

عارف جلالی؛ سرطبیب شفاخانه حوزوی هرات هم گفته‌است: «مقابل انسان‌هایی که تهمت به مردم باعفت هرات می‌بندند باید اعتراض جمعی برپا گردد، خاموشی در برابر تهمت گناه است.»

معذرت‌خواهی کند
شماری دیگر از هراتیان از آقای حنیف خواسته‌اند که به‌دلیل ادعای بی‌بنیادش معذرت‌خواهی کند.

بشیر حنیف؛ مدیرمسؤول یک رادیوی محلی گفت: «وکیل صاحب چنین انتظاری از شما نمی‌رفت. اگر واقعا این فرموده‌ شما بر اساس یک تحقیق باشد که انجام داده‌اید، لطف کنید اسناد آن را ارائه کنید تا مردم این شهر فکری به حال خود بکنند و جلو این بی‌عزتی را به هر قیمتی که شده بگیرند، در غیر آن صورت منطقی است که از مردم هرات معذرت بخواهید و حرف خود را تصحیح کنید، امید می‌رود که مردم شما را ببخشند.»

معذر‌ت‌خواهی مولوی
پس از اوج‌گیری اعتراض هراتیان به گفته‌های مولوی حمیدالله حنیف، او در یک اعلامیه از مردم معذرت‌خواهی کرده‌است.

در این اعلامیه به نقل از آقای حنیف آمده‌است: «می‌خواهم صادقانه و صمیمانه به ملت عزیز خود ابراز بدارم که بنده در آن لحظه متشنج مجلس از سر خشم و ناخواسته آماری را به زبان آوردم مبنی بر موجودیت فساد اخلاقی که یک اشتباه فاحش از سوی بنده بوده و به همین دلیل از همه همشهریان عزیزم که احساسات‌شان جریحه‌دار شده، عذرخواهی می‌کنم.»

این در حالی است که مجیب‌الرحمان انصاری؛ خطیب مسجد جامع گازرگاه هرات هم پیش‌تر گفته‌بود که در صورت دستگیری افراد به اتهاماتی چون زنا، شراب‌خواری و قماربازی در شمال شهر هرات، بدون مراجعه به مراجع امنیتی و قضایی، «حدود» را بر آن‌ها جاری می‌کند.

مطالب مرتبط