مجیب‌الرحمان انصاری؛ مولوی مقتدری که حد شرعی جاری می‌کند

مجیب‌الرحمان انصاری؛ خطیب مسجد جامع گازرگاه هرات، مدتی است که به دلیل مواضع بحث‌انگیز و رویکردهای جنجالی‌اش در زمینه اعمال حدود شرعی بدون اعتنا به قوانین عرفی، مورد توجه قرار گرفته‌است. او هشدار داده‌است که در صورت دست‌گیری افراد متهم به زنا، شراب‌خواری و قماربازی در شمال شهر هرات، حدود شرعی را بر آن‌ها جاری می‌کند.

blank

او از طلاب یک مدرسه دینی در این بخش نیز خواستار همکاری شده‌است.

آقای انصاری ابراز امیدواری کرده که جاری‌کردن حدود شرعی از منطقه گازرگاه نزدیک آرامگاه خواجه عبدالله انصاری آغاز و سپس در تمام افغانستان عملی شود.

در ویدیویی که از یک سخنرانی مجیب‌الرحمان انصاری در شبکه‌های اجتماعی به نشر رسید، او حکومت را در زمینه مبارزه با فساد اخلاقی به بی‌پروایی متهم می‌کند.

او در این ویدیو می‌گوید: «یک‌هزار طلبه در مسجد جامع گازرگاه درس می‌خوانند. این طلبه‌ها به کدام روز به درد می‌خورند؟ اگر دارالافتا فیصله کرد که دست‌اش قطع شود، تمام نهادهای حقوق بشر هم که جمع بشوند، دست دزد قطع می‌شود.»

از سوی دیگر، چندین عکس و ویدیو از هواداران آقای انصاری به نشر رسیده که نشان می‌دهد که شماری از جوانان با لباس‌های سفید او را اسکورت می‌کنند.

برخی از کاربران فیسبوک این افراد را در که در نزدیکی مجیب‌الرحمان رژه می‌روند، «شبه‌نظامیان» منسوب به وی می‌دانند.

گفته می‌شود که اظهارات این روحانی برجسته هرات، پس از بازداشت یک پسر و دختر به اتهام داشتن رابطه «عاشقانه» در منطقه «گازرگاه» در شمال شهر هرات بیان شده‌است.

همچنین عکس‌هایی نیز از خود او منتشر شده که نشان می‌دهد به سبک اسامه بن‌ لادن، ابوبکر بغدادی و گلبدین حکمتیار، یک اسلحه سبک جنگی در کنارش دارد.

blank

دوست والی
شماری از افراد از عملکرد عبدالقیوم رحیمی؛ والی هرات مبنی بر عدم موضع‌گیری تند در مقابل مجیب‌الرحمان انصاری سخت انتقاد می‌کنند.

اما والی هرات در جریان یک کنفرانس خبری، از خبرنگاران خواسته‌است که وی را با انصاری، مواجه نسازند؛ چرا که آن‌ها «دوست» همدیگر هستند.

والی هرات گفت: «وقتی که می‌گوییم دموکراسی، هر کس باورمند به آزادی بیان باشد و اگر یک کسی یک چیز دیگری می‌گوید کس دیگری چیز دیگری می‌گوید. ما نمی‌توانیم که بر سر نظریات مردم قفل (بگذاریم) و این مخالف آزادی بیان است.»

او در عین حال تاکید کرد که وظیفه پولیس، اجرای قانون است.

در همین حال، برخی از منابع به خبرگزاری افق گفته‌اند که به دلیل موضع‌گیری نرم اداره محلی هرات، مخصوصاً فرد اول این ولایت، کنسولگری امریکا در افغانستان از این عملکرد، نگران است و خواستار توضیح بیشتر والی در این مورد شده‌است.

اجرای حدود شرعی وظیفه محاکم است
مسؤولان وزارت حج و اوقاف کشور نیز در واکنش به اظهارات مجیب‌الرحمان گفته‌اند که اجرای حدود شرعی، وظیفه محاکم است، نه ملا امامان مساجد.

مولوی فضل‌کریم سراجی؛ رییس انسجام امور مساجد این وزارت، اظهارات مجیب‌الرحمان انصاری را «احساساتی» توصیف کرده و گفته‌است که ملاامامان مساجد برای تطبیق و اجرای حدود شریعت وظیفه ندارند.

حکومت موازی
اظهارات بحث‌برانگیز این روحانی پرنفوذ با موجی از انتقاد فعالان مدنی هرات مواجه شده‌است.

جواد عمید؛ از فعالان مدنی در هرات به خبرگزاری افق می‌گوید که آقای انصاری با اعلام اجرای حدود شرعی، حکومت موازی اعلام کرده‌است.

او می‌افزاید: «متاسفانه اقدامی که آقای انصاری انجام داده، یک اقدام خودسرانه و به نحوی اعلام حکومت موازی در هرات است و این نگرانی مردم را در پی دارد. ۱۸ سال است که روی نهادهای عدلی و قضایی هزینه شده و حالا ما می‌آییم و با این‌چنین حرکات این نهادها را نقض می‌کنیم.»

این فعال مدنی، ابراز نگرانی می‌کند که این اقدام مجیب‌الرحمان انصاری، زمینه را برای گسترش محاکم صحرایی در کشور فراهم کند.

blank

صدای خود را علیه انفجار و انتحار بلند کنید
احمد سعیدی؛ تحلیلگر مسایل سیاسی هم در واکنش به سخنان مولوی مجیب‌الرحمان مبنی بر جاری کردن حد، از وی خواسته‌است که صدای خود را علیه انفجار و انتحار بلند کند.

آقای سعیدی در صحفه فیسبوک‌اش نوشته‌است: «یک‌بار دیگر صدای خود را علیه کسانی که با کمک‌های نظامی و مالی کشور‌های بیگانه بدون موجب با اجرای عمل انتحاری و انفجار، مردمان بی‌گناه و مسلمان ما را می‌کشند بلند کنید، با جرأت اسلامی و اخلاقی که دارید بگویید عمل انتحار و انفجار صبغۀ شرعی و دینی ندارد. تقاضا نمایید تا بیگانه‌ها بعد از این افکار و اذهان جوانان خداپرست ما را منحرف نساخته و از وجود آنان به حیث بم‌ها و راکت‌های انسانی به‌منظور از بین‌بردن اهداف مورد نظرشان بهره‌برداری ننمایند. طوری که اعمال فساد و کساد اخلاقی، ناروا و قابل پسند نیست عمل انتحار و انفجار نیز از جمله اعمال ناروا بوده‌است.»

این در حالی است که بسیاری از عالمان دینی در افغانستان در مورد حملات انفجاری و انتحاری، موضع روشنی ندارند.

انصاری کیست؟
مجیب‌الرحمان انصاری، هواداران زیادی در هرات و دیگر ولایت‌های کشور دارد. سخنرانی‌های احساساتی او، باعث بلند رفتن محبوبیت این روحانی شد‌ه‌است.

بسیاری از افراد در ولایت‌‎های مختلف به‌گونه منظم به سخنرانی‌های آقای انصاری گوش می‌دهند. در این اواخر فعالیت او در شبکه‌های اجتماعی نیز بیش‌تر شده‌است.

آقای انصاری در عربستان سعودی تحصیل کرده و هرازگاه در شبکه ماهواره‌ای «وصال» نیز حاضر می‌شود. این شبکه منسوب به اهل سنت است و به مباحث فرقه‌ میان مذاهب اسلامی، دامن می‌زند.

انصاری از مخالفان برگزاری کنسرت‌های موسیقی در هرات است. او برای لغو کنسرت موسیقی شفیق مرید در سال ۱۳۹۱ اقدام کرد.

چند سال پیش یک ویدیو در شبکه‌های اجتماعی به نشر رسید که نشان می‌داد مجیب‌الرحمان انصاری با عصبانیت با یک مرد دعاخوان برخورد می‌کند. این مرد مدعی بود که با دعاخوانی برای زنان بی‌فرزند، آنان فرزندار خواهند شد. مجیب‌الرحمان افزون بر فریاد زدن بر سر این مرد، می‌گفت که «کافر شده‌ای» و «توبه کن».

گفته می‌شود که آقای انصاری مسؤول ایستگاه محلی «رادیو انصار» در هرات است. این رادیو بیشتر سخنرانی این روحانی را پخش می‌کند.

با همه این‌ها، روز به روز بر دامنه قدرت مجیب‌الرحمان انصاری در هرات افزوده می‌شود. مقام‌های ارشد دولتی و نمایندگان مردم در پارلمان و شورای ولایتی هرات همواره به دیدن آقای انصاری می‌روند.

مطالب مرتبط