عراق برای بقای نیروهای امریکایی توافق جدیدی امضا نمی‌کند

ژدولت عراق اعلام کرد که هیچ‌گونه تلاشی برای تدوین یا امضای توافق جدید با واشنگتن برای ابقای نیروهای امریکایی در خاک این کشور وجود ندارد.blank

ویلیام ورده؛ سخنگوی دفتر نخست‌وزیری عراق اعلام کرد که کشورش هیچ توافقنامه‌ای با واشنگتن برای ابقای نیروهای امریکایی در عراق برای تداوم نبرد با داعش، امضا نخواهد کرد.

او در یک گفتگو با شبکه CNN تصریح کرد که دولت عراق از مصوبه پارلمان در پنجم جنوری سال جاری در خصوص عقب‌نشینی نیروهای امریکایی از کشور در پی کشته‌شدن «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» حمایت می‌کند.

این در حالی است که ابراهیم گالن؛ سخنگوی رجب طیب اردوغان؛ رئیس‌ جمهوری ترکیه در گفتگو با CNN گفته‌است که با وجود مصوبه پارلمان عراق درباره خروج نیروهای امریکایی از این کشور، او معتقد است که امریکا و عراق، در آستانه دستیابی به یک توافق [جدید] برای تداوم مبارزه با داعش هستند.

سخنگوی دولت عراق اعلام کرد تا به این لحظه، دولت عراق به اجرای تصمیم پارلمان درباره عقب‌نشینی کلیه نیروهای خارجی از کشور، پایبند است و مقصود از نیروهای خارجی تنها نیروهای امریکایی نیست؛ بلکه کلیه نیروهای خارجی حاضر در خاک عراق است. او افزود که هیچ توافقی نیز با دولت امریکا درباره ابقای این نیروها در دست نیست و دولت در مسیر درست اجرای مصوبه پارلمان است.

از سوی دیگر، وزارت خارجه امریکا اعلام کرده که مشارکت امریکا با عراق همچنان ادامه دارد؛ اما عادل عبدالمهدی؛ نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور در عراق در گفتگو با وزیر خارجه امریکا از او خواست تا جهت بررسی و تدوین مکانیزم اخراج نظامیان امریکایی، واشنگتن نمایندگانی به بغداد اعزام کند.

عبدالمهدی گفت که نظامیان امریکایی بدون اجازه دولت عراق وارد این کشور می‌شوند و هواپیماهای امریکایی بدون اجازه در آسمان عراق پرواز می‌کنند.

پیش‌تر دونالد ترامپ؛ رئیس جمهور امریکا گفته‌است که هیچ مشکلی با این موضوع ندارد که نظامیان امریکایی را از عراق خارج کند؛ اما سران عراقی در مذاکرات خصوصی چنین درخواستی را مطرح نکرده‌اند.

وزارت خارجه امریکا نیز اعلام کرد که هر هیأت جدید امریکایی که به عراق اعزام شود، موضوع بازگشت به یک رابطه راهبردی به جای خروج نیروهای امریکایی از این کشور را مورد بحث قرار خواهد داد.

مطالب مرتبط