از هرات تا اسلام‌قلعه؛ میلیارد‌ها افغانی عواید گمرک هرات کجا رفت؟

در ماه جوزا سال جاری گمرک هرات، به گونه‌ آزمایشی از مرکز شهر به مرز اسلام‌قلعه منتقل شد؛ اما در این مدت، عواید این اداره به میزان چشمگیری کاهش یافته و آمار ترور و آدم‌ربایی کارمندان و کمیشن‌کاران نیز سیر صعودی پیدا کرده‌است.

blank

مسؤولان گمرک هرات به افق می‌گویند که در جریان سال مالی ۱۳۹۸ تنها ۱۸ میلیارد افغانی عواید جمع‌آوری کرده‌اند، این در حالی است که هدف تعیین‌شده برای گردآوری عواید ۳۲ میلیارد افغانی بوده‌است.

آمار رسمی نشان می‌دهد که در سال مالی ۹۷ در حدود ۲۱ میلیارد افغانی از گمرک هرات عواید جمع شده‌بود.

جاوید صمیم؛ معاون گمرک هرات می‌گوید که بر اساس یک پروتکل میان وزارت مالیه و ریاست‌ گمرک‌‎ها، گمرک هرت به مرز اسلام‌قلعه انتقال یافت تا در راستای افزایش عواید، تسهیلات بیشتری برای بازرگانان و کارمندان مساعد شود.

او اما می‌گوید که این سه هدف برآورده نشده‌است.

افزایش تهدیدات امنیتی
انتقال گمرک به مرز اسلام‌قلعه باعث افزایش قتل و آدم‌ربایی‌ نیز شده‌است. در واکنش به افزایش قتل و آدم‌ربایی‌، از چند روز به این‌سو، کارمندان و کمیشن‌کاران گمرک دست به اعتصاب کاری زده‌اند.

این کمیشن‌‌کاران از حکومت می‌خواهند که در راستای تامین جان‌شان اقدامات اساسی را روی دست بگیرد.

جاوید صمیم؛ معاون گمرک هرات می‌گوید که به‌دنبال انتقال گمرک به مرز اسلام‌قلعه ۱۷ مورد قتل، جراحت و آدم‌ربایی کارمندان و کمیشن‌کاران رخ داده‌است.

مسؤولان اداره محلی هرات اما از تلاش‌ برای تامین امنیت کارمندان و کمیشن‌کاران گمرک خبر می‌دهند.

blank

افزایش اخاذی و باج‌ستانی
ریاست گمرک هرات می‌گوید که شماری از طالبان، کمیشن‌کاران غیر رسمی و گروه‌های کوچک، از کارمندان گمرک باج می‌گیرند و باید به این روند نقطه پایان گذاشته شود.

داوود هاشمی؛ معاون والی هرات هم در صحبت با خبرگزاری افق می‌پذیرد که برخی گروه‌ها از کارمندان گمرک اخاذی می‌کنند.

در این میان، کامران علی‌زایی؛ رییس شورای ولایتی هرات به خبرگزاری افق می‌گوید: «گروه‌هایی هستند که از کارمندان گمرک باج می‌گیرند و باید شناسایی و متلاشی شوند. طرح انتقال گمرک به گونه‌ آزمایشی نتوانسته که عواید حکومت را افزایش دهد.»

«گمرک به شهر منتقل شود»
به دنبال کاهش عواید گمرک و افزایش ناامنی‌ در مسیر هرات- اسلام‌قلعه، شش عضو مجلس نمایندگان، روز پنج‌شنبه، ۱۷ دلو، یک نشست خبری برگزار کردند.

این نمایندگان از حکومت ‌خواستند که هرچه سریع‌تر گمرک هرات را از مرز اسلام‌قلعه به داخل شهر هرات منتقل کند.

blank

حبیب‌الرحمان پدرام؛ نماینده هرات در مجلس نمایندگان گفت: «انتقال گمرک به اسلام‌قلعه فقط برای دزدی‌های کلان‌تر بوده و درآمد گمرک هرات پس از انتقال به اسلام‌قلعه ۴۵ درصد کاهش یافته و هیچ نوع نظارت و کنترلی متاسفانه بر گمرک هرات وجود ندارد و کارمندان گمرک به شدت تحت فشارهای امنیتی قرار دارند.»

نمایندگان هرات در مجلس نمایندگان هشدار می‌دهند که به هیچ عنوان از موضع‌شان مبنی بر انتقال مجدد گمرک به مرکز شهر عقب‌نشینی نمی‌کنند و بیشتر از این نمی‌خواهند که عواید گمرک کاهش و تهدیدات امنیتی در مسیر گمرک اسلام‌قلعه افزایش یابد.

قسمت زیادی از کالاهای مورد نیاز افغانستان از طریق ایران به هرات منتقل می‌شود و حجم واردات از طریق مرز اسلام‌قلعه زیاد است.
از سوی دیگر، بخش بزرگ بودجه افغانستان نیز از عواید گمرک هرات تامین می‌شود؛ بنابراین با کاهش عواید، مطمئناً حکومت هم با مشکل مواجه خواهد شد.

مطالب مرتبط